Běžná bakterie z mokřadů rozkládá škodlivé chemikálie v prostředí

20.09.2019 - Stanislav Mihulka

Příroda si umí poradit i s jinak obtížně rozložitelnými látkami. Možná nám to pomůže v dekontaminaci životního prostředí

<p>Bakteriální kultury v experimentu</p>

Bakteriální kultury v experimentu

Lidská civilizace vyrábí spoustu syntetických látek, které jsou nebezpečné pro životní prostředí. Mnohé z nich jsou přitom hodně trvanlivé a vydrží v prostředí po velmi dlouhou dobu. Nebo si to o nich alespoň myslíme. Nedávný objev amerických badatelů ukazuje, že některé mikroorganismy si mohou poradit i se syntetickými látkami, které jsme považovali za velmi obtížně rozložitelné.

Vědci v laboratorních testech zjistili, že bakterie kmene Acidimicrobium A6 po určité době úspěšně rozloží až 60 procent celkového množství syntetických toxických látek ze skupiny perfluoroalkylovaných sloučenin (PFAS). To jsou organické látky s množstvím atomů fluoru, které se používají při výrobě mnoha komerčních produktů. Některé z těchto látek jsou považovány za velmi závažný problém pro životní prostředí.

TIP: Ani špetka nazmar: Mikrobi budou recyklovat veškerý odpad astronautů

Tyto fluorované organické látky se jen obtížně rozkládají. Dlouhodobé vystavení těmto látkám přitom může mít závažné zdravotní následky, jako je například nízká porodní váha dětí, vyšší výskyt rakoviny nebo narušení aktivity hormonů štítné žlázy. Zmíněné bakterie pocházejí z mokřadů v New Jersey, jejichž kyselé prostředí bohaté na železo vystavuje tyto bakterie podobným sloučeninám. Pokud bychom se naučili využívat jejich služeb v dekontaminaci životního prostředí, byla by to pro nás velká pomoc.

• Zdroj fotografií: David Kelly Crow