Běžný lék na vysoký krevní tlak zpomaluje stárnutí a prodlužuje život

Lék rilmenidin, který je dostupný i v Česku, je primárně určený k léčbě vysokého tlaku. Kromě toho ale dokáže i zpomalovat stárnutí a prodlužovat život. Ukázaly to experimenty s háďátky

10.07.2023 - Stanislav Mihulka

Rilmenidin je lék primárně určený k léčbě esenciální hypertenze (vysokého krevního tlaku). Vědci ale nedávno zjistili, že jeho účinky jsou podstatně širší. Molekulární biogerontolog João Pedro Magalhães z britské Birminghamské univerzity učinil během experimentu na pokusných červech překvapivý objev. Z výzkumu, který zveřejnil odborný časopis Aging Cell, totiž vyplynulo, že rilmenidin zpomaluje stárnutí háďátek obecných (Caenorhabditis elegans). Pokud by se podobný efekt projevoval i u lidí, mohl by tento lék pomoci lidem žít o něco delší a možná i zdravější život.

Omlazení červů

Preparát rilmenidin se v centru zájmu vědců neocitl náhodou. Magalhães s kolegy si ho vybrali kvůli jeho účinkům na buněčné úrovni. Napodobuje totiž stav, kdy mají buňky omezený příjem energie. Vědci již před časem díky experimentům s různými druhy živočichů zjistili, že „hladovění“ na buněčné úrovni do jisté míry prodlužuje pokusným zvířatům život.

V současnosti na toto téma probíhá vášnivá debata. Hladovění je bohužel velmi nepříjemné a přináší i zdravotní důsledky. Pokud bychom byli schopni dosáhnout stejného efektu bez negativních konsekvencí, mohlo by to přinést nové možnosti pro zkvalitnění života v pokročilém věku.

TIP: U myší zabírá vakcína proti stárnutí: Bude fungovat i u lidí?

„Jako první jsme u pokusných zvířat zjistili, že rilmenidin může prodloužit délku života,“ pochvaluje si Magalhães. „Teď jsme celí žhaví na další výzkum, v němž budeme zjišťovat, zda by rilmenidin mohl mít i jiné klinické využití než jen léčbu hypertenze.“ Velkou výhodou tohoto preparátu je jeho perorální užívání, a také minimum vedlejších účinků.