Bioinženýři vytvořili 3D tištěnou a funkční lidskou rohovku

01.06.2018 - Stanislav Mihulka

Lidstvo potřebuje spoustu náhradních rohovek. Vytiskneme si je na 3D tiskárnách?

<p>3D tištěné rohovky pro pacienty budou čiré, tato je modrá, jen aby byla dobře vidět</p>

3D tisk není jen zábavou pro vesmírné kolonisty nebo vojáky. Jednoho dne by mohl zachraňovat lidi před slepotou. Dokazují to britští vědci, kteří na 3D tiskárně vytiskli náhradní lidské rohovky. Rohovka je průhledná kupolovitá vrstva, která pokrývá přední část oka. Na první pohled vypadá jednoduše, ale ve skutečnosti hraje významnou roli v regulaci světla, které vstupuje do oka.

V dnešním světě trpí více než 5 milionů lidí slepotou v důsledku poškození rohovek, ať už kvůli zranění, popálení nebo třeba nemoci. Dalších 10 milionů lidí čeká na operaci, která by je měla před takovou slepotou ochránit. Lékaři získávají náhradní rohovky od mrtvých dárců orgánů, poptávka ale v tomto případě vysoce přesahuje nabídku.

TIP: Umělé srdce vyrobené pomocí 3D tiskárny bije, jako kdyby bylo živé

Britský tým tiskne 3D rohovky pomocí speciálního bioinkoustu, ze kterého vznikne nejprve „lešení“ budoucí rohovky. Pak už jenom stačí přidat kmenové buňky a nechat je dělat jejich práci. Bioinkoust přitom tvoří unikátní kombinace látek biologického původu alginátu a kolagenu, která je dost hutná na to, aby tisknutá rohovka držela tvar, a rovněž dost měkká, aby s ní bylo možné tisknout. Zároveň tato směs udrží kmenové buňky naživu v pokojové teplotě.

Newcastle University