Bizarní exoplaneta TOI-849b je možná plynným obrem, který přišel o svou plynnou slupku

15.04.2020 - Stanislav Mihulka

Vědci objevili opravdu velmi zvláštní exoplanetu – TOI-849b je zhruba třiapůlkrát větší než Země, zároveň je ale čtyřicetkrát těžší. Zřejmě jde o bizarní pozůstatek plynného obra

<p>Exoplaneta <strong>TOI-849b</strong> o hmotnosti 40 Zemí má nejvyšší hustotu ze všech známých planet podobných Neptunu.</p>

Exoplaneta TOI-849b o hmotnosti 40 Zemí má nejvyšší hustotu ze všech známých planet podobných Neptunu.

Americký satelit TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) v roce 2018 objevil exoplanetu TOI-849b, která je od nás vzdálená asi 730 světelných let. Její existenci následně potvrdila pozorování chilské pozemní observatoře La Silla. Planeta TOI-849b obíhá hvězdu podobnou Slunci, starou asi 6,7 miliardy let, zároveň jde ale o hodně bizarní svět.

Hmotnost planety TOI-849b činí asi 40 Zemí, což odpovídá zhruba jedné polovině Saturnu. Pozemní pozorování observatoří Paranal a Las Cumbres postupně odhalila, že dotyčná planeta má průměr odpovídající asi 3,45 násobku průměru Země, což se zase blíží průměru Neptunu. Zároveň se ukázalo, že TOI-849b má hustotu podobnou Zemi, což z ní dělá nejhustší planetu podobnou Neptunu, jakou doposud známe.

Horký neptun jádrem obra?

Tím ale výčet podivností nekončí - planeta TOI-849b je velmi horkým světem. Svou mateřskou hvězdu oběhne za 18,4 hodiny a její oběžná dráha se nachází ve vzdálenosti pouhého 1,5 procenta AU (pro představu – Slunci nejbližší planeta Merkur obíhá mateřkou hvězdu ve vzdálenosti 57 900 000 kilometrů, což je 61 % AU).

Planeta TOI-849b tak představuje doposud jen vzácně objevovaný typ světů ze skupiny horkých neptunů, kterým se přezdívá „horká neptunovská poušť“, anglicky „hot Neptunian desert“.

Současné teorie hovoří o tom, že planety 10× až 20× hmotnější než Země, by měly mít dostatečnou gravitaci, aby pohltily dostatek materiálu z protoplanetárních disků, které obklopují jejich novorozené mateřské hvězdy. Tyto světy by se tak měly vyvinout do podoby plynných obrů - Saturnu nebo Jupitera.

TIP: Vesmírné teleskopy objevily primitivní atmosféru u horkého neptunu

Exoplaneta TOI-849b by tak mohla být jádrem plynném obra. Kam se ale poděla většina materiálu planety? Nabízí se možnost, že by TOI-849b přišla o většinu své hmoty vlivem extrémního žáru své mateřské hvězdy. Podle vědců to ale není příliš pravděpodobné, neboť ztráty kvůli záření nejsou zase tak závratné. Další možností je, že se mohla stát obětí srážky s jiným plynným obrem anebo o svou hmotu přišla kvůli gravitaci hvězdy. Ve hře je ale i možnost, že planeta TOI-849b z nějakého důvodu nedokončila svůj růst.

Ať už ale byla minulost exoplanety TOI-849b jakákoliv, vědci věří, že by se mohla stát cenným zdrojem informací o jádrech plynných obrů, které jsou obvykle našim zrakům skryté.

• Zdroj fotografií: NASA Visualization Explorer