Boeing odložil zkušební let kosmické lodi Starliner k ISS: Další pokus je naplánován na dnešek

Společnost Boeing kvůli závadě odložila plánovaný start druhého zkušebního letu kosmické lodi CST-100 Starliner k Mezinárodní vesmírné stanici (ISS). O reparát se pokusí dnes vpodvečer

04.08.2021 - Zuzana Rychlá a ČTK

Inženýři Boeingu odhalili během příprav „známky neočekávané polohy ventilů“ v pohonném systému lodi, uvedla společnost v prohlášení. Podle Boeingu byl problém objeven při kontrolách systémů lodi po několika bouřích, které region zasáhly.

„Jsme zklamáni dnešním výsledkem a potřebou odložit start Starlineru,“ uvedl šéf kosmického programu společnosti Boeing John Vollmer. Dodal, že týmy Boeingu a americké vesmírné agentury NASA zajistí bezpečný průběh mise, i kdyby jim to mělo trvat delší dobu. NASA později informovala, že start zkušebního letu bude pravděpodobně přesunut na středu 4. srpna v 18:57 SELČ.

Start byl poprvé odložen už v pátek kvůli problémům na ISS, u níž o den dříve zakotvil ruský víceúčelový modul Nauka. Jeho motory se pak nečekaně spustily a vychýlily celý orbitální komplex z jeho normální letové polohy na nejméně 45 minut. Poté, co byly aktivovány motory jiného modulu na stanici, se podařilo původní polohu obnovit a incident zřejmě nezpůsobil žádné škody.

TIP: Starliner společnosti Boeing přistál jako první kosmická loď na americké půdě

Starliner má v rámci testovací mise dopravit náklad na orbitální komplex a zhruba o necelý týden později přistát zpátky na Zemi. Dnešní plánovaný let měl být již druhým pokusem. První test této kosmické lodi v prosinci 2019 s předpokládaným přistáním na ISS se nezdařil. Loď se nedokázala dostat na stanovenou oběžnou dráhu, a nemohla se proto k ISS přiblížit. O dva dny později alespoň zdárně přistála v poušti v Novém Mexiku. Neúspěch podle sdělení společnosti způsobily chyby v softwaru.