Bojíte se o zubní kanálky? Časem vám vypěstují nové!

18.01.2019 - Stanislav Mihulka

Během pár let možná připraví kmenové buňky o práci zubařské vrtačky. Pacienti to jistě uvítají

<p>Zákroky na zubních kanálcích nepatří k nejoblíbenějším.</p>

Zákroky na zubních kanálcích nepatří k nejoblíbenějším.

Ze všech nepříjemných procedur, které člověka mohou potkat u zubaře, jsou zákroky na zubních kanálcích z těch nejméně příjemných. Pokud dojde k infekci zubního kanálku nebo k jeho poškození, zubař zub vyvrtá, vyčistí a zbylý prostor vyplní inertní hmotou, která ho uzavře. Kdo zmíněné zažil, jistě potvrdí, že by se bez podobných kratochvílí rád obešel.

Američtí vědci teď ale přicházejí s výzkumem, který by v budoucnu mohl obavy pacientů z léčby zubních kanálků podstatně zmírnit. Vědci použili zubní kmenové buňky a s jejich pomocí vypěstovali nové tkáně zubu, včetně krevních cév a nervů. Nebylo to ale úplně jednoduché.

TIP: Překvapení: Lék na Alzheimera podporuje samovolné uzdravování zubů

Nestačí totiž jen vypustit do zubního kanálku kmenové buňky. Správnou regeneraci zubního kanálku zajistilo speciální miniaturní „lešení“ se dvěma vrstvami, díky němuž jednotlivé tkáně uvnitř zubu rostly tam, kde měly. Prozatím to funguje v laboratoři. Badatelé jsou ale přesvědčeni, že do deseti let, a možná i dříve, dostanou pacienti u zubaře možnost nechat si vypěstovat nový zubní kanálek z kmenových buněk.