Bouřlivá monstra: Nově objevené extrémně červené kvasary jsou jako žádné jiné

21.11.2016 - Stanislav Mihulka

Nově objevené mladé kvasary červeně září z hustých oblaků kosmického prachu

Kvasar -<p>Nově objevený typ kvasarů je červenější, nežli ty předešlé</p>
Kvasar -

Nově objevený typ kvasarů je červenější, nežli ty předešlé

Astronomové nedávno objevili nový typ kvasarů, tedy aktivních jader velmi starých galaxií, které mají ve středu supermasivní černou díru. Tyto takzvané extrémně červené kvasary (anglicky extremely red quasars, ERQ) se svými vlastnostmi liší od všech doposud známých kvasarů.

Červené kvasary jsou velmi mladé

Frederick Hamann z Kalifornské univerzity v Riverside a jeho kolegové zjistili, že jde zřejmě o velmi mladé objekty, které právě vstupují do fáze kvasaru. To znamená, že jejich supermasivní černá díra právě začíná ve velkém hltat okolí hmotu a kvasar začíná intenzivně zářit do dalekého vesmíru.

Podle Hamanna extrémně červené kvasary obklopuje ohromné množství hustého kosmického prachu, díky němž se tyto kvasary v našich přístrojích jeví jako neobvykle červené.

TIP: Supermasivní černá díra v nitru Mléčné dráhy před 6 miliony let divoce bouřila

Badatelé rovněž předpokládají, že tyto kvasary jsou velmi bouřlivé a že z nich ve zvýšené míře tryská plyn, který rozpoutává vichry v celé galaxii kolem dotyčného kvasaru. V těchto galaxiích se pak také ve zvýšené míře rodí nové hvězdy.

Monthly Notices of the Royal Astronomical Society