Brigáda snů? NASA a ESA zaplatí lidem za dva měsíce ležení v posteli

01.04.2019 - Stanislav Mihulka

Kdo by si nechtěl vydělat 19 tisíc dolarů (přes 436 tisíc Kč) za dva měsíce ležení v posteli? Navíc, jde-li o vážně míněnnou a seriózní nabídku vesmírných agentur NASA a ESA...

<p>Výzkum vlivu pobytu ve vesmíru na lidské zdraví vyžaduje oběti. Třeba strávit dva měsíce v posteli</p>

Nenechte se mýlit, podle všeho to nebudou lehce vydělané peníze. Dobrovolníci, tedy 12 mužů a 12 žen budou muset strávit 60 dní na posteli, s hlavou položenou o něco níže než tělo (konkrétně o 6°) a ani na okamžik se nebudou moci zvednout. Taková poloha omezuje proudění krve na minimum, podobně jako u astronautů ve vesmírném prostoru. Dalších 29 dní se dobrovolníci budou z experimentu zotavovat pod dohledem odborníků.

Experiment v posteli

V experimentu bude pro některé z dobrovolníků simulovat umělou gravitaci centrifuga s krátkým ramenem, která se bude s ležícími lidmi otáčet tak, aby výsledná síla odpovídala velikosti jejich těla. Vědci a lékaři budou u dobrovolníků sledovat krevní oběh a míru ochabování svalů. Také budou zkoumat vliv stravy a cvičení na zdravotní stav účastníků experimentu.

TIP: Jak si vydělat 300 tisíc ležením v posteli? Pracujte pro NASA

Jaké byly požadavky na uchazeče „postelového experimentu“? Základním předpokladem byl výborný zdravotní stav, věk mezi 24 a 55 lety a komunikativní znalost němčiny. Experiment odstartoval 25. března (2019) v centru „:envihab“ Německého střediska pro letectví a kosmonautiku DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e. V.), které se nachází u Kolína nad Rýnem. Konec experimentu je naplánován na konec června.