Britští vědci na izolovaném ostrově u Antarktidy objevili vzácné lávové jezero

08.07.2019 - Stanislav Mihulka

Jižní Sandwichovy ostrovy ukrývaly teprve osmé známé trvalé lávové jezero světa

<p>Saundersův ostrov s jezírkem lávy v kráteru na snímku Landsatu 8</p>

Saundersův ostrov s jezírkem lávy v kráteru na snímku Landsatu 8

Na souši Země je asi 1 500 vulkánů. Lidé si často myslí, že k nim neodmyslitelně patří i bublající láva. Ve skutečnosti se ale láva obvykle ve vulkánech objevuje jen během sopečných erupcí. Trvalá lávová jezera ve vulkánech jsou nesmírně vzácná. Doposud jsme jich na celé planetě znali jen sedm – například lávové jezero ve vulkánu Nyiragongo, který se nachází v Demokratické republice Kongo.

Britští vědci nedávno objevili osmé takové jezero. Je „ztracené“ na velmi vzdáleném Saundersově ostrově, který je součástí britského zámořského území Jižní Sandwichovy ostrovy v jižním Atlantiku. Satelitní snímky z let 2003 až 2018 tam odhalily lávové jezero ve vulkánu Mount Michael. Nachází se v místech, kam je pro lidi extrémně obtížné se dostat.

TIP: Napínavý výzkum vulkánů: Vědci shazují na sopky dračí vejce

Nově nalezené lávové jezero má průměr asi 90 až 215 metrů. Vyplňuje ho láva o teplotě 989 až 1 279 °C. Tento pozoruhodný objev přispěje k poznání vulkanismu na Jižních Sandwichových ostrovech, a také napomůže vývoji nových technologií pro monitorování vulkánů z vesmíru.