Brněnská hvězdárna představí další vesmírný model: K Terralóně, Lunalónu, Marsmelounu a Heliosféře přibude i Temnalóna

Již popáté se můžete vydat na Kraví horu a setkat se s obřími modely vesmírných těles. Letos se představí Temnalóna – model noční podoby planety Země, ozářené pouze světlem doprovázejícím lidskou civilizaci.

01.07.2023 - Martin Reichman

Na první pohled to není vůbec složité. Potištěná látka a spousta obyčejného, ventilátorem hnaného vzduchu. Víc ke vzniku atrakce, která dokáže v jeden okamžik přilákat tisíce lidí, aby si o ni desetinásobek dalších vykládal, vlastně nic dalšího nepotřebujete.

„Samozřejmě, že to tak jednoduché není,“ komentuje Festival planet Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Brno, velitel stroje na zázraky. „V jedem okamžik hladký průběh festivalu zajištuje přibližně dvě desítky pracovníků, kterým pomáhá řada dalších. Od uklízečů, přes pořádkovou službu až po řidiče dopravního podniku nebo příslušníky městské policie. Pro Hvězdárnu a planetárium Brno se tak jedná o nejprestižnější, nejnavštěvovanější a organizačně nejsložitější akci roku. Nechceme ale bezduchou atrakci, díky které vznikne bezpočet selfíček. Našim cílem je, aby obyvatelé našeho města zcela přirozeně žili astronomií, a aby považovali za samozřejmé, že se mohou z Kraví hory kdykoli vydat do vesmíru.“

Temná strana Země

Model Temnalóny vznikl stejně jako předchozí modely - Terralóna (Země) Lunalón (Měsíc), Marsmeloun (Mars) a Heliosféra (Slunce) v Brně. Jeho grafickou podobu navrhli architekti světla Jan Machát a Michal Okleštěk z uskupení VISUALOVE, o tisk a sešití se postarali pracovníci společnosti Kubíček Factory.

Podkladem pro Temnalónu se stala především pozorování ze sondy Suomi NPP, která od roku 2012 monitoruje naši planetu z výšky asi osm set kilometrů a dokáže zaznamenat noční světla s šestkrát větším prostorovým rozlišením a 250násobným dynamickým rozsahem než předcházející detektory. Umí tak zachytit jednotlivé pouliční lampy nebo rybářské lodě. Aby však mohla vzniknout kompletní mapa nočních světel na celé planetě Zemi, bylo potřeba tří týdnů pozorování, během nichž 312× přelétla oba zeměpisné póly a pořídila 2,5 terabajtu dat.

První oficiální instalace ve veřejném prostoru se odehrála nad ránem 20. června 2023 na bastionu hradu Špilberk, odkud Temnalóna několik hodin shlížela na rodné město. Zde ostatně vznikly snímky doprovázející tento astronomický telegram. Od pondělí 10. do neděle 16. července, resp. od úterý 1. do úterý 8. srpna 2023, vždy odpoledne a večer se ní ale potkáte na Kraví hoře. Všechny podstatné informace pro vaši návštěvu najdete na www.festivalplanet.cz nebo www.hvezdarna.cz.