Částice z kávové sedliny by mohly chránit před Parkinsonovou chorobou

Odpad z kávy představuje velmi zajímavou surovinu, kterou lze využít mnoha způsoby. Podle nového výzkumu by kyselina kávová ze zbytků kávy mohla chránit mozek před škodlivými molekulami kyslíku

27.11.2023 - Stanislav Mihulka

Dlouho před tím, než se u člověka rozvine neurodegenerativní onemocnění, jako je například Parkinsonova choroba, čelí mozková tkáň neustálým chemickým útokům. Mají je na svědomí zejména radikály sloučenin kyslíku, které poškozují nervové buňky. Proto by ochrana proti kyslíkovým radikálům měla fungovat jako prevence nepříjemných neurodegenerativních chorob.

Potíž je v tom, že do mozku, kde je takové ochrany nejvíce zapotřebí, se dostane jen málo látek. Mozek totiž intenzivně chrání hematoencefalická bariéra, která většinu látek nebo třeba patogenů nechá kolovat v tělním oběhu, ale nepustí je do mozku. Tato bariéra, která je jinak velmi užitečná a mozek je díky ní většinou v bezpečí, bohužel obvykle nedovede rozlišit mezi škodlivými látkami a léčivy, které by mozku pomohly.

Příležitost pro kyselinu kávovou

Hematoencefalická bariéra zastaví i většinu antioxidantů, tedy látek, které mohou chránit buňky před kyslíkovými radikály. Vzácnou výjimkou je kyselina kávová, organická kyselina, která ve své molekule obsahuje fenolovou i akrylovou funkční skupinu. Jde o účinný antioxidant a má rovněž i protizánětlivé účinky.

Mahesh Narayan z Texaské univerzity v El Pasu a jeho kolegové použili zbytky kávy a vyrobili z ní uhlíkové kvantové tečky kyseliny kávové (CACQD, podle anglického Caffeic Acid Carbon Quantum Dots) o velikosti několika nanometrů. Kvantové tečky jsou vlastně nanokrystaly dané látky, které mívají zajímavé optické i jiné vlastnosti. V tomto případě jsou ještě účinnějšími antioxidanty než samotná kyselina kávová. Jak ukazuje studie publikovaná v odborném časopise Environmental Research, první experimenty v buněčných kulturách přinesly slibné výsledky.

TIP: Zdravé osvěžení: Pití kávy snižuje riziko Alzheimera i Parkinsona

Je kriticky důležité zasáhnout proti neurodegenerativním onemocněním ještě předtím, než se dostanou do fáze s klinickými příznaky,“ vysvětluje Narayan. „Když se nemoc projeví u pacienta, je už obvykle pozdě. Dnešní účinné léčebné postupy, které je možné u takových pacientů použít, jsou nesmírně drahé a většina lidí si je jednoduše nemůže dovolit. Naším cílem je přijít s řešením, které by bylo ekonomicky přijatelnou prevencí a zabránilo rozvoji takové nemoci u mnohých lidí.“