Čeká na astronauty letící k Marsu demence kvůli kosmickému záření?

13.10.2016 - Stanislav Mihulka

Budou si astronauté pamatovat svou výpravu na Mars? Podle vědců Kalifornské univerzity v Irvine by to pro ně mohl být problém

Trénink na Mars v Utahu -<p>Galaktické kosmické záření by během delších kosmických letů mohlo ohrozit mozky astronautů</p>
Trénink na Mars v Utahu -

Radiační onkolog Charles Limoli a jeho kolegové přišli na to, že vystavení organismu vysokoenergetickým nabitým částicím vyvolává u pokusných hlodavců dlouhodobé poškození mozku, vedoucí k poruchám vnímání a demenci. Podobné částice přitom obsahuje galaktické kosmické záření, které bude bombardovat astronauty během delších kosmických výprav.

Nebezpečné záření

Pokusná zvířata byla ozařována v newyorské Laboratoři kosmického záření NASA. Vědci k tomu použili ionizovaný kyslík a titan. Ozářená zvířata pak sledovali na Kalifornské univerzitě v Irvine.

Minulý rok se ukázalo, že galaktické kosmické záření krátkodobě ovlivňuje mozek. Podle Limoliho jsou jejich nová zjištění mnohem více alarmující. Ještě 6 měsíců po vystavení záření našli vědci v mozcích pokusných zvířat zánět a také poškozené neurony. Podobně poškozené bývají mozky pacientů s mozkovými nádory, kteří jsou léčeni vysokými dávkami záření.

TIP: Potíže při cestě na Mars: Jednosměrná letenka na Rudou planetu?

Jde o nepříjemnou komplikaci při dobývání vesmíru. Rozhodně ale bude lepší hledat cesty, jak problém se zářením vyřešit, například vhodnými postupy pro prevenci, než si uzavírat dveře do vesmíru.

University of California-Irvine, Scientific Reports