Chemická laboratoř ve včelím těle: Jak se včely vypořádají s jedy

23.08.2017 - Zuzana Teličková

Zvyklé na jedy? -<p>Není vyloučeno, že včelám je schopnost metabolizovat některé jedovaté látky dána již odedávna</p>
Zvyklé na jedy? -

Vědci zjistili, jakým způsobem se enzymy přítomné v zažívacím traktu včel dokáží vypořádat s pesticidy používanými k hubení roztočů. Poprvé se tak podařilo objasnit přesný molekulární mechanismus umožňující opylujícímu hmyzu tolerovat potenciálně smrtící látky. Podle profesorky entomologie na University of Illinois May Berenbaumové jsou úly kontaminovány zemědělskými chemikáliemi, z nichž mnohé přinášejí do úlů spolu s nektarem samotné včely. „Zemědělské pesticidy najdeme všude,“ říká Berenbaumová. „Postupně se hromadí ve včelím vosku, takže včely jsou jejich účinkům neustále vystaveny. Další chemické látky používají včelaři na ničení roztočů v úlech. Přestože neexistují důkazy o tom, že by jejich přítomnost měla na svědomí syndrom zhroucení včelstev, nejsou tyto látky příznivé pro žádný hmyz.“

TIP: Mozek dělá královnu aneb Víc poddaných potřebuje větší rozum

Výzkum se zaměřil na cytochromy P450, což jsou enzymy napomáhající organismům k detoxikaci. Ve středním střevu včel byly odhaleny tři cytochromy schopné metabolizovat dvě odlišné insekticidní látky – tau-fluvalinát a koumafos. Podle Berenbaumové je možné, že včely jsou na přítomnost pyrethroidů (kterým je například právě tau-fluvalinát) adaptované již odedávna. Tato syntetika mají totiž podobnou strukturu jako rostlinami vytvářené přírodní obranné látky zvané pyrethriny.

Příroda 9/2011