Chilské nebe okem českého fotografa: Mars, Antares, Saturn a zářivá kometa

12.04.2016 - Redakce Tajemství vesmíru

Zajímavý fotoúlovek se podařil Petru Horálkovi, který je v současné době v Chile jako člen expedice, jejímž úkolem je shromáždit 360stupňové snímky určené pro planetária. Kromě úchvatné Mléčné dráhy, táhnoucí se nad hotelem La Residencia, jsou na jeho snímku patrné i dva jasné oranžové objekty. Ten víc vlevo je Mars, který se v současnosti přibližuje k Zemi, vpravo od něj pak svítí Antares - vzdálený rudý obr, jehož jméno lze přeložit jako „Marsův sok“. Přímo pod nimi je bělavá planeta Saturn.

Opravdu vzácný objekt na tomto obrázku se ale nachází nízko nad horizontem vlevo dole - je jím kometa 252P/LINEAR. Tato periodická kometa se na své dráze se přibližuje k Zemi a k Jupiteru, jehož gravitací je pravidelně rušena. V současné době je tato kometa viditelná i pro malé dalekohledy.

eso.org