Chytrý jako prase: Vědci poprvé přistihli prasata při používání nástrojů

Vzácná prasata visajanská používají ke kopání a rytí nástroje. Naznačuje to série experimentů z pařížské zoo

08.10.2019 - Stanislav Mihulka

Pokud bychom sestavovali žebříček zvířat na základě jejich inteligence, většina by na přední příčky řadila primáty případně delfíny. Ti znalejší by pak připojili vrány nebo třeba slony. Jen málokdo by si ale ve spojitosti s inteligencí vsadil na prasata. Že jde o nespravedlivé opomenutí, ukazuje nedávný výzkum badatelů z pařížské zoo. Prasata jsou totiž schopná pozoruhodně citlivého a sociálně inteligentního chování.

Odborníci z pařížské ZOO v Ménagerie du Jardin des Plantes pozorovali velmi vzácná a kriticky ohrožená prasata visajanská (Sus cebifrons), která původně pocházejí ze dvou ostrovů Filipín. V přírodě těchto prasat žije již jen velmi málo a o jejich životě či chování nevíme stále prakticky nic.

TIP: Malpy z doby kamenné: Vědci natočili opice, které používají kamenné nástroje

V říjnu 2016 si v jednu chvíli všimli, že jedna ze samic jménem Priscilla, rýpe do země klackem, který drží v tlamě. Série následných experimentů s prasaty pak potvrdila, že nešlo o žádnou náhodu, ale že tato prasata používají klacky a kusy dřeva k rýpání cíleně. Dokonce se zdá, že používání nástrojů se u prasata přenáší sociálně, mezi členy rodiny. Vědci teď budou prasata dále zkoumat, aby zjistili, jak inteligentní tito tvorové to vlastně jsou.

Shukran888 / Wikimedia Commons