Čína plánuje v roce 2025 taranovat potenciálně nebezpečnou planetku

29.04.2022 - Stanislav Mihulka

Čína plánuje vyslat k potenciálně nebezpečné planetce impaktor, který se řízeným nárazem pokusí změnit její dráhu

<p>Do klubu zemí, jejichž sondy se srazí s planetkou, aby změnily její dráhu, se nově hlásí Čína!</p>

Dnešní Sluneční soustava je sice už mnohem klidnější, než bývala během svých mladých let, i tak ale není úplně bez rizika srážek mezi vesmírnými objekty. V okolí Země se pohybují planetky a kosmické balvany, které se s námi v budoucnu mohou srazit. Vědci a vesmírné agentury ze všech koutů světa proto intenzivně pracují na technologiích, s nimiž by bylo možné proti takovým objektům zasáhnout.

Na vývoji planetární obrany Země se hodlá podílet i Čína. Zástupce ředitele čínské kosmické agentury CNSA (China National Space Administration) Wu Jen-chua (Wu Yanhua) nedávno v čínské státní televizi oznámil, že v roce 2025 hodlají provést test kinetického impaktoru  speciálně upravené kosmické sondy, určené k záměrné srážce s planetkou, která by v budoucnu potenciálně mohla zasáhnout Zemi. Čínská sonda by se měla s planetkou srazit ve vysoké rychlosti a pokusí se tím mírně změnit její dráhu.

Zástupce ředitele CNSA rovněž uvedl, že impaktor bude součástí technologie obrany Země, která rovněž zahrnuje systém včasného varování. „Musíme zlepšit naše možnost pozorování blízkého kosmického prostoru, jak pozemními přístroji, tak i přístroji ve vesmíru,“ uvedl doktor Wu Jen-chua z CNSA.

TIP: Malý lunární satelit Longjiang-2 plánovaně narazil do odvrácené strany Měsíce

Americká NASA shodou okolností testuje podobný kinetický impaktor, v rámci mise Double Asteroid Redirection Test (DART), kterou spustili loni na podzim. Letos na podzim by se impaktor mise DART měl srazit s „měsícem“ Dimorphos, který krouží kolem planetky Didymos. Zda bude mise úspěšná a podaří se impaktoru změnit dráhu tohoto 170 metrů velkého měsíčku se dozvíme na přelomu září a října. Výsledek srážky by měl zaznamenat průletový minisatelit s názvem LICIACube, který pro misi DART poskytla Italská vesmírná agentura. Od čínského projektu se mise DART liší v tom, že její cíl ani v nejmenším neohrožuje Zemi.