Čína úspěšně vyzkoušela svou zatím největší nosnou raketu Dlouhý pochod 5

09.11.2016 - Stanislav Mihulka

Nová čínská těžká nosná raketa směle obstojí v mezinárodní konkurenci

Dlouhý pochod 5 -<p>Těžká nosná raketa Dlouhý pochod 5 pár dní před startem</p>
Dlouhý pochod 5 -

Těžká nosná raketa Dlouhý pochod 5 pár dní před startem

V Číně má za sebou svůj první let těžká nosná raketa Dlouhý pochod 5. Odstartovala 3. listopadu z kosmodromu u města Wenchang na ostrově Chaj-nan v Jihočínském moři. Pro Čínu je to další krok na cestě ke zprovoznění vlastní trvalé kosmické stanice.

Dlouhý pochod 5 je těžká nosná raketa, kterou vyvinula státní společnost CALT (China Academy of Launch Vehicle Technology). Nosnou raketu o délce 57 metrů a celkové hmotnosti 879 tun tvoří dva stupně.

Dlouhý pochod 5 vynese 25 tun nákladu

Na nízkou oběžnou dráhu Země vynese přibližně 25 tun nákladu, čímž o několik tun předčí evropskou těžkou nosnou raketu Ariane 5 i ruskou raketu Proton-M a jen o něco málo zaostává za americkou nosnou raketou Delta IV Heavy.

Jak u Číny bývá zvykem, o nákladu, který při svém prvním startu vynesla raketa Dlouhý pochod 5, toho moc nevíme. Podle dostupných informací byl součástí nákladu experimentální satelit Shijian 17, který by měl na oběžné dráze testovat elektrický pohon.

TIP: Úspěšný start Tchien-kung 2: Čína je zase o krok blíž vlastní vesmírné stanici

Během letu nosné rakety se sice objevily dílčí problémy, celkově šlo ale o úspěšný let. V příštích letech můžeme očekávat další starty Dlouhého pochodu 5. Měly by být součástí stavby čínské kosmické stanice a vyslání čínských sond k Měsíci i Marsu.

• Zdroj fotografií: China National Space Administration