Čínský radioteleskop FAST by mohl detekovat hejna mimozemských sond

18.10.2021 - Stanislav Mihulka

Podle gruzínského vědce by čínský radioteleskop FAST mohl pátrat po mimozemských sondách

<p>Sebereplikující se von Neumannovy sondy by mohly vydávat rádiové záření, které je schopen detekovat čínský radioteleskop FAST.</p>

Pokud ve vesmíru existují pokročilé civilizace, měly by mít k dispozici technologie, s nimiž by mohly prozkoumávat celé galaxie. Jednou z možností jsou sebereplikující se sondy, známé jako von Neumannovy sondy. Takové stroje by vyráběly své další kopie z materiálů, které naleznou cestou vesmírem.

Zaza Osmanov z gruzínské Univerzity Tbilisi nedávno spočítal, že by takové sondy mohl docela dobře objevit nedávno zprovozněný masivní radioteleskop FAST, momentálně největší radioteleskop na světě. FAST by mohl detekovat hejna von Neumannových sond v poměrně značné vzdálenosti od Sluneční soustavy.

Detekce mimozemských sond

Osmanov tvrdí, že by hejna těchto sond měla být viditelná právě v té oblasti rádiového záření, ve které pozoruje vesmír radioteleskop FAST. Jako všechny stroje, měly by i tyto sondy vydávat nějaké elektromagnetické záření. Podle Osmanových odhadů by to měly být zmíněné rádiové vlny.

TIP: Nový největší radioteleskop světa v Číně má za sebou první objevy

Vzhledem k citlivosti radioteleskopu FAST bychom měli být schopni detekovat hejna von Neumannových sond do vzdálenosti asi 16 tisíc světelných let, pokud půjde o technologii civilizace typu II Kardašovovy škály, tedy „hvězdné“ civilizace. To představuje asi 15 procent Mléčné dráhy. V případě sebereplikujících se sond civilizace typu III, čili „galaktických“, by FAST mohl být ještě úspěšnější - objevit by je mohl až do vzdálenosti 400 milionů světelných let, což zahrnuje i mnoho sousedních galaxií.