Čínští vědci mají autonomní plavidlo, které odpaluje suborbitální rakety

03.02.2019 - Stanislav Mihulka

<p>Poloautonomní plavidlo USSV</p>

Poloautonomní plavidlo USSV

Vědci v poslední době často využívají suborbitální rakety. Používají je k rozmanitým pozorováním a experimentům ve vysokých výškách, ať už jde o počasí nebo různé fyzikální jevy. Takové rakety se dostanou do větších výšek, než například výzkumné balony. Vzhledem k startům z odpalovacích ramp jsou ale suborbitální rakety obvykle omezené na oblasti souší. Je sice možné je odpalovat z lodí, to ale bývá komplikované a hlavně nákladné.

Čínští odborníci se to rozhodli změnit a vyvinuli bezpilotní autonomní poloponořené plavidlo, označované jako USSV (podle anglického unmanned semi-submersible vehicle). Toto sofistikované plavidlo se přitom může pustit téměř kamkoliv na světových oceánech a zároveň slouží jako plovoucí odpalovací rampa pro vědecké suborbitální rakety.

TIP: Dron v hlubinách: Boeing představil výkonnou autonomní ponorku

Plavidlo USSV nedávno úspěšně prošlo testem, při němž vypustilo jednu suborbitální raketu. Raketa byla vybavená řadou senzorů a v reálném čase měřila teplotu povrchu oceánu, atmosférický tlak, teplotu vzduchu, vlhkost a parametry větru. V budoucnu by vědeckými přístroji mohla být vybavena i samotná plavidla USSV, která by mohla vytvořit síť dlouhodobě operujících autonomních plavidel po všech oceánech.

Institute of Atmospheric Physics, Chinese Academy of Sciences