Co jsou to van Allenovy pásy? Jsou pro kosmonauty nebezpečné?

06.02.2016 - Michal Švanda

Van Allenovy nebo též radiační pásy představují místa v magnetickém poli planety, v němž jsou dlouhodobě zachyceny nabité částice – energetické ionty a elektrony – pocházející převážně ze slunečního větru. V okolí Země nalezneme dva radiační pásy: vnitřní ve výšce 0,1–1,5 zemských poloměrů, který byl objeven na základě měření vykonaného první americkou družicí Explorer 1, a vnější ve výšce 2–10 zemských poloměrů, jejž poprvé zaznamenaly přístroje sovětské sondy Luna 1. Oba pásy obepínají naši planetu v rovině magnetického rovníku a mají půlměsícový průřez.

V rámci pásu vykonávají částice komplikované pohyby, mezi nimiž dominuje spirálovitý pohyb podél magnetických siločar v poledníkovém směru. Částice tak kmitají od severu k jihu a zpět: polární oblasti na ně působí jako magnetická zrcadla, některé tudy však pronikají až do atmosféry a vyvolávají trvalé polární záře. K pomalejšímu driftu částic pak dochází kolem Země v rovnoběžkovém směru.

Radiační dávky ve van Allenových pásech by byly pro člověka smrtelné, většina kosmických letů se však odehrává pod jejich hranicí. Skrz pásy tak prolétala jedině Apolla při cestě k Měsíci, lodě se ovšem kritickými oblastmi pohybovaly velmi rychle, takže pro astronauty nepředstavovala tamní radiace vážnější riziko.

Tajemství vesmíru 5/2015