Do neznáma! Kosmická loď DSX zamíří do radiační pustiny poblíž Země

17.06.2019 - Stanislav Mihulka

Malá kosmická loď DSX letí do Van Allenových pásů, kam jiné kosmické lodi nelétají

<p>Kosmická loď mise DSX ve vesmíru</p>

Kosmická loď mise DSX ve vesmíru

Jedním z největších problémů, kterým čelí naše satelity a kosmické lodě, je tvrdé kosmické záření. Záření může poškodit elektroniku i další zařízení na palubě. Američané se snaží satelity ve vesmíru chránit a zatím účelem vysílají pozoruhodnou kosmickou loď Demonstration and Science Experiments, neboli DSX.

Malou kosmickou loď DSX postavila US Air Force. Stane se jednou z celkem dvou tuctů malých kosmických lodí a satelitů, které by měla 23. června 2019 vynést do vesmíru těžká nosná raketa Falcon Heavy společnosti SpaceX. Let se uskuteční pod názvem STP-2 (DoD Space Test Program).

Výprava do radiačního pekla

Kosmická loď DSX bude mít na palubě celkem tři vědecké experimenty, které budou sledovat „kosmické počasí“ v okolí sondy. DSX vyrazí do oblasti poblíž Země, kde se vyskytuje velmi drsné kosmické záření. Těmto místům se přitom satelity a kosmické lodě obvykle vyhýbají. DSX tam poletí zcela záměrně.

TIP: Co jsou to van Allenovy pásy? Jsou pro kosmonauty nebezpečné?

Jde o takzvané Van Allenovy radiační pásy. To jsou oblasti v bezprostředním okolí Země, v nichž jsou polapeny energetické částice slunečního větru a kosmického záření, především ionty a elektrony. DSX se vystaví jejich vlivu a vědci budou sledovat, co se bude dít. Takto drasticky získané poznatky budou velmi užitečné a poslouží tvůrcům satelitů a kosmických lodí při vývoji odolných materiálů a technologií, které lépe obstojí vůči radiaci.

• Zdroj fotografií: NASA's Goddard Space Flight Center/CIL