Co prozradila DNA Vikingů? Nebyli všichni blonďatými válečníky

Výzkum DNA z více než 400 koster Vikingů prozradil mnoho zajímavého o jejich životě

20.09.2020 - Stanislav Mihulka

Vikingy si obvykle představíme jako nelítostné válečníky se světlou kůží a s plavými či zrzavými vlasy. Na drakarech projeli Evropou a dostali se i daleko za její hranice. Jak ale takový obraz Vikingů obstojí ve světle důkazů získaných z DNA pozůstatků Vikingů na pohřebištích?

Genetik Eske Willerslev z britské University of Cambridge a dánské University of Copenhagen a jeho kolegové přečetli DNA z celkem více než 400 koster Vikingů pohřbených napříč Evropou a v Grónsku. Jejich výsledky jsou překvapující a už teď je jasné, že změní náš pohled na Vikingy, jejich život i kulturu.

TIP: Ruské Amazonky: Pohřbeným skytským válečníkem byla podle DNA 13letá dívka

Ukázalo se, že lidé pohřbení na významném pohřebišti Vikingů ve Skotsku byli ve skutečnosti místní a nepocházeli ze Skandinávie.  Zřejmě získali vikingskou identitu, jejíž součástí byl i vikingský pohřeb. Také vyšlo najevo, že mnozí Vikingové nebyli blonďáci.

Genetická historie Skandinávců byla zase naopak ovlivněna cizími geny, které pocházely u Asie a z jižní Evropy, již z dob před Vikingy. Nájezdy Vikingů byly aktivitou místních, kteří „se přepnuli“ do vikingského „módu“. Často postihovaly blízce příbuzné těchto nájezdníků. Willerslevův tým rovněž zjistil, že vikingské období zanechalo ve Velké Británii stopy v genomech obyvatel. Dnes je v Britech asi 6 procent DNA Vikingů.