Co v astronomii vyjadřuje pojem „metalicita“?

23.03.2021 - Michal Švanda

<p>Atmosféra vzdáleného horkého neptunu <strong>HAT-P-26b</strong> je tvořena především vodíkem a héliem. Na rozdíl od Neptunu a Uranu má tato exoplaneta relativně nízkou metalicitu.</p>

Atmosféra vzdáleného horkého neptunu HAT-P-26b je tvořena především vodíkem a héliem. Na rozdíl od Neptunu a Uranu má tato exoplaneta relativně nízkou metalicitu.

Metalicita souvisí s chemickým složením vesmírných těles a nejčastěji o ní mluvíme ve spojitosti s plynem, zkoumáme-li například hvězdy či mlhoviny. Označuje se zpravidla písmenem Z a vyjadřuje poměrné zastoupení „kovů“ ve studované směsi. Slovo „kovy“ je v uvozovkách oprávněně, neboť z astronomického hlediska se za kov považuje vše kromě vodíku a helia – tedy i prvky jako lithium, kyslík či uhlík, které z pohledu chemie vlastnosti spojované s pravými kovy rozhodně nemají.

TIP: Atmosféra horkého jupiteru WASP-121b je plná vypařených kovů

Informaci o chemické směsi doplňuje poměrné zastoupení vodíku a helia, označované písmenem X, respektive Y. Je nabíledni, že X + Y + Z = 1. Metalicita astrofyzikální látky dosahuje obvykle pár procent, například u Slunce se jedná o méně než 2 %. V rámci Mléčné dráhy roste metalicita směrem k jejímu centru.