Další úspěšná mise NASA končí: Meziplanetární sondě Dawn došlo palivo

Sonda Dawn navštívila během jedenáctiletého putování planetku Vesta a trpaslíka Ceres. Nyní se zdá, že její mise definitivně skončila

06.11.2018 - Stanislav Mihulka

Jen pár dnů od oznámení definitivního konce mise teleskopu Kepler, končí další veleúspěšný vesmírný projekt. Podle informací NASA své dny završila i meziplanetární sonda Dawn, jejíž mise byla podle mnohých jednou z nejvíce podceňovaných v nedávné historii.

Sonda Dawn vyrazila na průzkum významných objektů hlavního pásu planetek Sluneční soustavy 27. září 2007. Během mise urazila celkem 6,9 miliard kilometrů. Jejím cílem se stala nejprve planetka Vesta, kam sonda doletěla v roce 2011 a poté trpasličí planeta Ceres, kde je Dawn od roku 2015 na oběžné dráze. Před pár dny selhaly pokusy NASA o kontakt se sondou, z čehož její operátoři usuzují, že sondě již podle očekávání došlo palivo, které je nezbytné pro komunikaci se Zemí.

Dawn v hlavnímu pásu planetek

Sonda Dawn má na svém kontě řadu prvenství. Byla to první mise k trpasličí planetě. Sonda se také stala první skutečně mezi-planetární sondou, protože během své mise navštívila dvě relativně velká tělesa Sluneční soustavy zároveň, která se nacházejí mimo systém Země s Měsícem. Dawn rovněž přinesla velké množství zajímavých vědeckých poznatků.

TIP: Novinky z pásu planetek: Sonda Dawn objevila na Ceres organický materiál

Jedním z nejvýraznějších objevů sondy jsou „světlé skvrny“ na povrchu trpasličí planety Ceres. Snad je tvoří soli a mohly by být stopou po dávném oceánu. To by znamenalo, že i trpasličí planety mohou mít oceány. Závěrečný osud sondy Dawn bude pro tuto chvíli méně efektní, než konec sondy Cassini, která loni záměrně narazila do Saturnu. Dawn bude na orbitě trpasličí planety Ceres nejméně 20 let, což by mělo poskytnout čas dalším misím na průzkum tohoto tělesa, než by ho Dawn mohla případně kontaminovat svým dopadem.

NASA / JPL-Caltech