Dámská záležitost: Menstruují také samice některých zvířat?

14.07.2022 - Barbora Jelínková

U drtivé většiny savců se rozmnožovací cyklus během roku dělí pouze na období říje a „klidu“. U kterých zvířat funguje cyklická menstruace?

Nejedna žena si stěžuje na problémy související s menstruačním cyklem, jež často zahrnují bolesti břicha, křeče či změny nálad. Nedojde-li k otěhotnění, uvolní se z dělohy každý měsíc neoplozené vajíčko spolu se sliznicí, což doprovází několikadenní krvácení. V živočišné říši však člověk představuje v daném ohledu unikát: U drtivé většiny savců se rozmnožovací cyklus během roku dělí pouze na období říje a „klidu“. V první zmíněné fázi sice dochází k uvolnění vajíčka a k nárůstu podpůrné tkáně, pokud však samice nezabřezne, děložní sliznice se vstřebá. Nový folikul pak začne opět dozrávat po uplynutí různě dlouhé doby, v závislosti na živočišném druhu.

TIP: Trpělivé matky: Které zvíře má nejdelší březost?

Výjimku tvoří pouze někteří vyšší primáti: Cyklickou menstruaci zaznamenali zoologové u deseti druhů, například goril, orangutanů či šimpanzů. Měsíční krvácení se podle všeho objevuje také u čtyř druhů netopýrů i drobných hmyzožravých bércounů. Na rozdíl od lidí však zvířecí samice zůstávají potenciálně plodné po celý život, a netýká se jich tedy klimakterium.

Rovněž zde ovšem platí několik výjimek: Jak nedávno zjistili badatelé z univerzit v Exeteru a Yorku, příznaky menopauzy prožívají i někteří ozubení kytovci – zatím se prokázala u kosatek, kulohlavců, běluh a narvalů.