Záhada rozřešena: K čemu je kosatkám dobrá menopauza?

15.01.2017 - Stanislav Mihulka

Lidé, kulohlavci a kosatky zažívají menopauzu, tedy ztrátu plodnosti starších samic. Ale proč?

<p>Menopauza u kosatek zabraňuje konkurenci mezi matkami a dcerami.</p>

Menopauza u kosatek zabraňuje konkurenci mezi matkami a dcerami.

Na světě jsou jenom tři savci, o nichž víme, že procházejí menopauzou. Jsme to my, lidé, a pak ještě kulohlavci Sieboldovi z příbuzenstva delfínů a kosatky. Otázkou je, proč?

Vzácnost menopauzy, tedy ztráty plodnosti samic v určité věku, vědce dlouho mátla. Teď už ale záhadu nejspíš vyřešili, alespoň u kosatek.

TIP: V Arktidě dramaticky mizí mořský led, ale velryby jsou z toho u vytržení

Data o dvou populacích kosatek u severozápadního pobřeží Kanady, které zahrnují přes 43 let pozorování, ukazují, že v tom je péče o potomstvo. Starším samicím kosatek umírají potomci téměř dvakrát častěji než mladým, čímž se liší od ostatních živočichůMenopauza zabraňuje tomu, aby starší kosatky při rozmnožování konkurovaly svým dcerám. Nedělalo by to dobrotu, podobně jako u lidí. Kosatky v menopauze fungují podobně jako lidské babičky a pomáhají vychovávat svá vnoučata.

IFL Science, Current Biology