Dávný gigant: V Nevadě vykopali 17metrového ichtyosaura z počátku triasu

27.12.2021 - Stanislav Mihulka

Paleontologové objevili v severozápadní Nevadě pozůstatky obřího ichtyosaura z počátku triasu. Jeho velikost vědce překvapila…

<p>Ichtyosaurus <em>Cymbospondylus youngorum</em> v oceánu období triasu.</p>

Ichtyosaurus Cymbospondylus youngorum v oceánu období triasu.

Ichtyosauři byli početnou a úspěšnou skupinou vodních „plazů“, která obývala oceány téměř celé období druhohor. Podle fosilních nálezů se objevili prakticky hned po nejextrémnějším vymírání v historii Země, které proběhlo na konci permu – zhruba před 250 miliony let. Přežili až téměř do konce křídy – nejmladší fosilie ichtyosaura je stará asi 90 milionů let.

Vznik ichtyosaurů ze suchozemských plazů na počátku triasu do značné míry připomíná vznik kytovců ze suchozemských savců, k němuž došlo počátkem třetihor. Jak ale ukazuje nedávný objev gigantického ichtyosaura v severozápadní Nevadě, v oblasti Augusta Mountains, evoluce ichtyosaurů a kytovců se liší v tom, jak rychle se u nich vyvinula největší monstra.

Rychlá evoluce obra

Nedávno nalezený ichtyosaurus Cymbospondylus youngorum měřil téměř 17 metrů. Navzdory své značné velikosti ale žil před 247 miliony let, jen asi 2,5 milionů let po nejstarším ichtyosaurovi, jakého známe. V podobných případech může vysvětlení spočívat v „děravém“ fosilním záznamu. Ale ichtyosauři vznikli po masovém vymírání na konci permu, kdy nejspíš nepřežilo téměř nic. Proto je docela dobře možné, že se gigantičtí ichtyosauři opravdu objevili velice rychle, podle evolučního vnímání času.

TIP: Podle nově objevených fosilií byli ichtyosauři velcí jako plejtváci obrovští

Pokud jsou tyto úvahy správné, pak ichtyosauři potřebovali jen jedno procento celkové doby své existence na to, aby vytvořili gigantické druhy. Naproti tomu kytovcům trvalo 90 procent doby jejich dosavadní historie, aby se mezi nimi vyvinuli obři velikostí srovnatelní se zmíněným gigantickým ichtyosaurem.