Denní příjem multivitaminů může upevnit duševní schopnosti seniorů

20.09.2022 - Stanislav Mihulka

Výzkum ukázal, že dlouhodobé každodenní užívání multivitaminů s minerály může znatelně zpomalovat stárnutí mozku ve vyšším věku

<p>Výzkum amerických vědců ukázal, že multivitaminy s minerály statisticky průkazně podporují duševní schopnosti u seniorů.<em> (foto: Pixabay, CC0)</em></p>

Výzkum amerických vědců ukázal, že multivitaminy s minerály statisticky průkazně podporují duševní schopnosti u seniorů. (foto: Pixabay, CC0)

Užívání vitamínů je v dnešní době velmi rozšířené, i když názory odborníků na jejich účinnost se mnohdy liší. Badatelé americké Univerzity Wake Forest v Severní Karolíně a jejich kolegové v rámci nedávného výzkumu zjišťovali, jaký vliv má denní užívání multivitaminů s minerály a kakaového doplňku stravy na duševní schopnosti seniorů.

V současné době existuje významná poptávka po bezpečných a účinných intervencích, které by pomohly chránit duševní schopnosti a zdraví během stárnutí,uvádí vedoucí výzkumu Laura Bakerová. S kolegy zorganizovali studii nazvanou COcoa Supplement and Multivitamin Outcomes Study for the Mind, zkráceně COSMOS-Mind.

Multivitamíny ve stáří

Výzkumu se zúčastnilo 2 262 mužů a žen ve věku 65 let a starších, z celých Spojených států. Část účastníků experimentu užívala multivitaminy s minerály, další část kakaový doplněk a zbylá skupina dostávala placebo. V případě multivitaminů šlo o běžný komerční produkt, výtažek z kakaa denně obsahoval 500 miligramů flavanolů, u nichž dřívější výzkum naznačoval, že by mohly mít pozitivní dopad na mozek. Vědci zjišťovali, jaký to má vliv na pokles duševních schopností v průběhu stárnutí.

Experiment trval celem tři roky. Na začátku experimentu a po každém uplynulém roce badatelé ověřovali u účastníků jejich paměť a další duševní schopnosti pomocí testů po telefonu. Výzkum ukázal, že kakaový doplněk neměl vliv na duševní schopnosti lidí, zatímco multivitaminy s minerály statisticky průkazně podporovaly duševní schopnosti,“ shrnuje Bakerová.

TIP: Pro zpomalení stárnutí mozku stačí málo: Pomáhá například chůze do schodů

Jde o první solidně podepřený důkaz, že dlouhodobé užívání multivitamínů prospívá duševnímu zdraví ve vyšším věku.Vědci na základně výsledků odhadli, že užívání multivitaminů během tří let zpomalilo pokles duševních schopností kvůli stárnutí asi o 1,8 roku, tedy o 60 procent. Jejich příznivý vliv byl více patrný u lidí se závažným kardiovaskulárním onemocněním. Podle Bakerové jde sice jen o předběžné výsledky, které bude nutné ověřit důkladnějším výzkumem, zatím to ale vypadá slibně.