Díky chytrým elektrickým jídelním hůlkám chutná jídlo slaněji

Japonští vědci vyvinuli chytré hůlky, které mají dělat jídlo „slanější“. Fungují na principu elektrické stimulace

22.04.2022 - Stanislav Mihulka

Nadměrné používání kuchyňské soli má negativní dopady na lidské zdraví. Problémem je sodík, jehož nadměrný příjem zvyšuje riziko kardiovaskulárních problémů. Slaná chuť je ale pro lidi důležitá a omezování používání soli v kuchyni tak není úplně snadné.

Pozoruhodné řešení nabízejí japonští odborníci z tokijské Univerzity Meidži a potravinářské společnosti Kirin Holdings, kteří vyvinuli elektrické jídelní hůlky propojené s nositelným počítačem upevněným na zápěstí strávníka. Jejich vynález pomocí velmi slabého elektrického proudu dokáže stimulovat chuťové buňky a jídlo tak chutná slaněji.

Elektrická stimulace chuti

Výzkumníci svůj vynález otestovali na 36 dobrovolnících. V experimentu jim podávali slaný gel ve dvou variantách – slanější s obsahem 0,8 procent soli a méně slaný s 0,56 procenty soli. Účastníci experimentu při běžné konzumaci správně označili jako slanější gel s vyšším množstvím soli a naopak.

TIP: Náhražky kuchyňské soli by mohly zachránit miliony životů ročně

Když ale dobrovolníci použili při konzumaci méně slaného gelu zmíněné elektrické jídelní hůlky, vnímali tento gel jako 1,5× slanější. Účastníci experimentu rovněž udávali, že při pojídání tradiční japonské polévky miso s nižším obsahem soli zlepšilo použití elektrických hůlek chuť tohoto pokrmu.

Výzkumníci si od svého vynálezu slibují, že by nižší spotřeba soli mohla snížit množství problémů s vysokým krevním tlakem, jenž může přinášet vážnější srdeční či jiné onemocnění.