Dinosauři v očekávání: Jak dlouho se dinosauří mláďata líhla z vajec?

29.07.2022 - Barbora Jelínková

Zatímco u většiny ptáků se čas strávený ve vejci počítá na pouhé dny a týdny, v případě jiných vejcorodých může jít i o dlouhé měsíce. Jak dlouho se líhla z vajec mláďata dinosaurů?

Všechny dosud popsané druhy dinosaurů se rozmnožovaly kladením vajec. Víme, že například dlouhokrcí sauropodi na nich seděli, zatímco třeba raptoři je ponechávali osudu. Paleontologové však na základě fosilních nálezů mohou jen těžko zjistit, jak dlouho vejce ležela v hnízdě, než se z nich vylíhli potomci. Tým pod vedením Gregoryho Ericksona z Floridské státní univerzity se nicméně rozhodl najít odpověď v případě ptakopánvého hypacrosaura a malého rohatého protoceratopse.

TIP: Paleontologové objevili v Číně fosilii dinosaura i s jeho hnízdem, vejci a embryi

Badatelé analyzovali růstové linie zbylé po zubech nevylíhnutých embryí a zjistili, že u prvního zmiňovaného rodu se mláďata drala na svět po uplynutí 5,8 měsíce, zatímco u druhého zhruba za poloviční dobu. Většina ostatních druhů se pravděpodobně líhla v obdobném časovém rozmezí, tedy v řádech měsíců – a právě tak dlouho trvá „dozrávání“ vajec u převážné části dnešních plazů. Naopak u ptáků, kteří se z dinosaurů vyvinuli, jde zpravidla jen o týdny.