Tajemství zvířecí dlouhověkosti: Kdo uteče, žije déle

29.10.2016 - Zuzana Teličková

Zdá se, že vědci rozluštili tajemství dlouhověkosti – je jím život ve větvích

Starci na stromy! -<p>Zdá se, že život ve větvích je evoluční výhodou, která přináší delší život</p>
Starci na stromy! -

Zdá se, že život ve větvích je evoluční výhodou, která přináší delší život

Zoologové již dlouho tušili, že z hlediska přirozeného výběru mají výhodu zvířata vedoucí relativně bezpečný život, tedy hlavně ptáci a netopýři, kterým schopnost létat pomáhá uprchnout před predátory.

Tato výhoda v průběhu evoluce prodloužila délku jejich života. Vědci si nyní ověřili teorii platící pro létavce i na savcích, kteří mají svůj domov ve větvích stromů a mohou tak snáze utéci před svými pronásledovateli.

TIP: Je kryptozoologie honbou za fantomy, nebo opravdu existují Yetti či Lochnesská příšera?

Antropologové Milena Shattucková a Scott Williams z University of Illinois provedli analýzu délky života 776 druhů zvířat reprezentujících všechny hlavní skupiny savců. Zjistili, že stromoví živočichové žijí dvakrát déle než stejně velké druhy pohybující se na zemi. Například malá stromová šelma kynkažu žije déle než tygr, i když představuje pouhou čtyřicetinu jeho velikosti. Velikost těla je tedy zjevně méně důležitá, než bezpečný domov nad zemí. Vědci chtějí nyní porovnat délku života zvířat, která si budují nory, aby zjistili, zda také život pod zemí skýtá stejné evoluční výhody.

Příroda 4/2010