Do brazilských potoků unikly geneticky upravené světélkující rybky

V Brazílii se začínají šířit světélkující geneticky upravené rybky. Zřejmě jde o únik ze soukromých akvárií

10.04.2022 - Stanislav Mihulka

Pokud patříte k lidem, kteří se obávají, že geneticky modifikované organismy proniknou do přírody a zničí ji, máme pro vás neradostnou zprávu. Děje se to. Naštěstí nejde (zatím) o nikterak nebezpečné organismy.

V Brazílii se v několika potocích podařilo objevit světélkující akvarijní rybky. Podlo vědců jde o geneticky upravené dánia pruhovaná (Brachydanio rerio), do kterých byly uměle vloženy geny fluoreskujících proteinů, pocházející z rozmanitých žahavců. Společně s dalšími světélkujícími druhy ryb se prodávají akvaristům pod značkou GloFish.

Světélkující uprchlíci

Brazilci patří mezi vášnivé akvaristy a občas se stane, že se jejich ryby dostanou z akvária do volné přírody. Jen ve vnitrozemských vodách Brazílie bylo objeveno přes 70 nepůvodních akvarijních ryb, z nichž se 31 druhů úspěšně uchytilo. André Magalhães z brazilské univerzity Universidade Federal de Sao Joa del Rey a jeho kolegové k nim nyní přidávají světélkující dánia.

Geneticky upravené ryby jsou v Brazílii od roku 2017 oficiálně zakázané, ale tento zákaz se příliš nedodržuje. Odborníci po geneticky upravených rybkách pátrali v pěti potocích, které se nacházejí v oblasti řeky Paraíba do Sul v jihovýchodní Brazílii. Jde o místo poblíž velkého akvaristického a chovatelského centra, odkud se ryby dostávají do volné přírody poměrně často. Červeně světélkující dánia badatelé objevili ve čtyřech potocích, zelené ve třech. Podle všeho se jim tam daří dobře.

Badatelé se obávají, že by se uprchlé světélkující rybky mohly rozmnožit, což téměř vždy vede k větším či menším otřesům místních ekosystémů. U akvarijních ryb by to nebylo poprvé a nejspíš ani naposledy. Dobře zdokumentovaný je třeba případ perutýnů ohnivých, kteří unikli z floridského oceánaria během řádění hurikánu Andrew v roce 2006 a nyní decimují vody východního pobřeží USA a Bahamských ostrovů.

TIP: Vypouštěné zlaté rybičky devastují ekosystémy amerických jezer

Světélkující zbarvení uniklých danií je ve volné přírodě hendikepem, protože je prozrazuje. Pokud ale žijí ve vodách bez predátorů, může se stát, že se tato nevýhoda příliš neprojeví. Zároveň se ukazuje, že pokud jde o šíření na nová místa, je světélkování pro dánia naopak velmi výhodné. Lidem se nezvykle zbarvené rybky líbí a díky tomu se dostanou i na značně vzdálená místa, kde mohou při vhodné příležitosti uniknout do volné přírody.