Do ptačího ráje na Galapágách dorazila smrtící ptačí chřipka

Tři z pěti mrtvých ptáků na Galapágách byli pozitivně testováni na ptačí chřipku H5N1. Podle vedení Národního parku Galapágy jde o první potvrzený případ tohoto nebezpečného viru na Galapážském souostroví

25.09.2023 - Stanislav Mihulka

Více než 200 let poté, co jistý Charles Darwin pozoroval na Galapágách „pěnkavy“ (ve skutečnosti šlo o ptáky z čeledi tangarovitých, kteří nejsou blízce příbuzní s čeledí pěnkavovitých), jsou zdejší ptáci opět v centru pozornosti. Jak upozorňuje vedení Národního parku Galapágy, u tří z pěti nedávno zkoumaných uhynulých ptáků byl detekován virus „ptačí chřipky“ H5N1. Šlo o dvě fregatky a jednoho tereje červenonohého.

Pro odborníky jde o alarmující zjištění a nejen s ohledem na ptáky. V poslední době se objevují obavy, že by virus z okruhu ptačí chřipky mohl vyvolat další pandemii, která by mohla být nebezpečná i pro člověka.

Ptačí chřipka v galapážském ráji

Galapágy jsou považovány za jeden z ptačích rájů. Tyto sopečné ostrovy jsou velmi izolované od velkých kontinentů a evoluce se zde vyřádila. Na tomto formálně ekvádorském souostroví žije značné množství pozoruhodných ptáků, přičemž zhruba 80 % procent zdejších ptačích druhů je endemických (nežijících nikde jinde na světě). V dnešní době je ale příroda Galapág pod značným tlakem kvůli lidským aktivitám a příchod ptačí chřipky, která zde doposud nikdy nebyla zaznamenána, přírodě určitě neprospěje.

V posledních dvou letech ve světě zahynulo kvůli ptačí chřipce více než 1,5 miliardy chovaných ptáků. Část z nich zemřela kvůli infekci, část byla preventivně utracena, kvůli omezení šíření viru. Odborníci odhadují, že spolu s nimi zahynuly přinejmenším statisíce volně žijících ptáků.

TIP: Ve Velké Británii odhalili vzácný přenos ptačí chřipky H5N1 na člověka

Společně s ptáky se nakazilo a v řadě případů i zemřelo rovněž mnoho savců, včetně ploutvonožců a šelem. Nakazilo se i několik lidí, i když zatím naštěstí stále nedochází k přímému přenosu viru mezi lidmi. Příchod ptačí chřipky na Galapágy ale ukazuje, jak je v dnešní době nesmírně obtížné zamezit šíření podobných virů i do jinak velmi izolovaných koutů světa.