Dobrá zpráva: Evropská mise LISA Pathfinder funguje lépe, než se čekalo

09.02.2018 - Stanislav Mihulka

Zařízení zkušebního satelitu LISA Pathfinder je oproti původním odhadům desetkrát lepší

<p>Satelit LISA Pathfinder ověřuje technologie pro budoucí misi eLISA</p>

Satelit LISA Pathfinder ověřuje technologie pro budoucí misi eLISA

Někdy strávíte celé roky času přípravou na misi nebo experiment. A pak se něco pokazí a během sekundy je vše ztraceno. Stávají se ale i opačné případy, kdy se věci vyvíjejí mnohem lépe, než jsme čekali.

Právě to je případ evropské mise LISA Pathfinder. Tento satelit je ve vesmíru od roku 2016 a jeho úkolem je ověřit fungování technologie, která evropské agentuře ESA umožní zahájit očekávanou misi gravitační observatoře eLISA (evolved Laser Interferometer Space Antenna).

LISA Pathfinder se překonává

První výsledky měření mise LISA Pathfinder byly víc než slibné. Testované zařízení pracovalo 5 krát lépe, než kolik je minimální požadavek pro fungování observatoře eLISA. Nedávno se objevily závěrečné výsledky měření a podle nich je LISA Pathfinder oproti očekáváním dokonce 10 krát lepší.

TIP: Co jsou gravitační vlny? Jak souvisí s teorií relativity?

Podle Karstena Danzmanna, který se podílí na vývoji technologie pro eLISA pod názvem LISA Technology Package, mise LISA Pathfinder krásně splnila veškerá očekávání. Gravitační observatoř, kterou budou tvořit tři satelity na oběžné dráze, navzájem vzdálené 2,5 milionu kilometrů a propojené laserovými paprsky, je zase o něco blíže realitě.

AEI Hannover