Nepostradatelné cesty sloních architektů: V čem tkví důležitost afrických tlustokožců

16.06.2017 - Marek Telička

<p>Jestliže je v nádrži vody dostatek, sloni do ní bez meškání vběhnou. U rezervoárů s menším množstvím stojaté tekutiny alespoň zpočátku opatrně sbírají nejčistší vodu při hladině.</p>

Protože sloni potřebují pro udržení běhu svého organismu každý den odpovídající množství potravy, zabere jim hledání zelených větví a listů prakticky veškerý čas. Sloní stádo navíc pokryje obrovskou plochu, protože konkrétní oblast potřebuje po „sloním nájezdu“ určitou dobu na zotavenou. Tlustokožci ovšem nejsou „stroje na žraní“, které by škodily africkým savanám, ale odedávna plní roli „architektů“ krajiny.

Afričtí architekti

Ve sloních výkalech se rozšiřují semena spolykaných rostlin a podél sloních stezek se tak nadále šíří zelený život. Sloní trus je navíc zdrojem živin pro mnoho druhů hmyzu, který je zase nezbytný například pro přežití hmyzožravých ptáků.

TIP: Sloní zemětřesení aneb Jak obří savci využívají otřesy země k dálkové komunikaci

Důležitost pro přírodní koloběh se velmi výrazně projevuje ještě v jednom aspektu neustálého pohybu afrických kolosů. Kromě zeleně potřebují tato zvířata i množství vody a vůdčí sloní samice mají v paměti uloženu mapu vodních zdrojů. Sloní stezky tedy nejen vedou do oblastí s aktuálně největším množstvím zeleně, ale zároveň od jednoho vodního zdroje k dalšímu.

V období sucha za nimi putují i ostatní živočichové, protože sloni jsou schopni vydobýt (produpat a choboty prohrabat) alespoň trochu vláhy i ve zdánlivě vyschlém říčním korytě. V případě, že je například pytláky zastřelena vůdčí samice, je k uhynutí vedle dalších členů sloního stáda odsouzeno i množství dalších zvířat.