Důležitý objev prastarých hvězd ve výduti Mléčné dráhy

19.10.2016 - Martin Reichman

Objev hvězd typu RR Lyrae ve středu Mléčné dráhy přináší zásadní odpověď na otázku, jakým způsobem vznikla galaktická výduť naší Galaxie

Proměnné hvězdy nedaleko centra Galaxie -<p>Jen v tomto zorném poli astronomové detekovali několik starých hvězd typu RR Lyrae. Jelikož tyto stálice se obvykle vyskytují ve hvězdných populacích starších než 10 miliard let, naznačuje tento objev, že výduť Galaxie pravděpodobně vznikla prostřednictvím slévání prvotních hvězdokup.</p>
Proměnné hvězdy nedaleko centra Galaxie -

Centrální oblasti Galaxie jsou hvězdami zaplněny velmi hustě – což je běžné u mnoha galaxií, ale pouze v případě té naší je střed dostatečně blízko pro podrobnější průzkum. Astronomům se nyní podařilo ve středu naší Galaxie poprvé nalézt prastaré stálice typu RR Lyrae. Tyto hvězdy se obvykle nacházejí v populacích starších než 10 miliard let.

Po stopách evoluce Mléčné dráhy

Objev ukazuje, že výduť naší Galaxie pravděpodobně vznikla postupným sléváním prvotních hvězdokup. Objevené stálice by tak mohly představovat pozůstatky jedné z nejhmotnějších a nejstarších přeživších hvězdokup celé Galaxie.

„Objev hvězd typu RR Lyrae ve středu naší Galaxie má významné důsledky pro teorie vzniku galaktických jader obecně. Jedná se o důkaz podporující scénář, podle něhož se výduť vytvořila z několika hvězdokup, které postupně splynuly,“ vysvětluje jeden z autorů studie Rodrigo Contreras

Teorie, podle které se výduti galaxií formují prostřednictvím slévání kulových hvězdokup, soupeří s alternativní hypotézou, která tvrdí, že vznikají následkem rychlé akrece plynu. Nalezení hvězd typu RR Lyrae – které se jinak téměř vždy vyskytují právě v kulových hvězdokupách – je velmi silným důkazem, že výduť naší Galaxie skutečně vznikla při procesu slévání. A obecně, že i výduti podobných galaxií by měly vznikat stejným způsobem.

• Zdroj fotografií: ESO/VVV Survey/D. Minniti