Dva dny, dva úspěšné starty: Do vesmíru zamířily rakety z Francouzské Guyany a Indie

Aktuální týden je událostmi doslova nabitý. Hned dva kosmodromy zažily úspěšné starty

28.11.2019 - Stanislav Mihulka

V noci z úterý na středu se uskutečnily hned dva pěkné starty nosných raket na oběžnou dráhu. Z Guyanského kosmického centra poblíž města Kourou ve Francouzské Guyaně odstartovala evropská raketa Ariane 5 s britským komunikačním satelitem Inmarsat-5 F5 a egyptským komunikačním satelitem TIBA 1, které dopravila na oběžné dráhy.

Pár hodin po ní se z indického kosmodromu Šríharikota v Bengálském zálivu vznesla nosná raketa Polar Satellite Launch Vehicle (PSLV-XL), která vynesla na orbitu velký indický satelit pro dálkový průzkum Země a spolu s ním hejno 13 amerických cubesatů. Všechny satelity se úspěšně dostaly na místo určení.

Pokročilý satelit Cartosat-3

Hlavním nákladem rakety PSLV-XL byl pokročilý 1,6 tunový satelit pro dálkový průzkum Země s vysokým rozlišením snímků Cartosat-3, který vyvinula a postavila indická vesmírná agentura ISRO (India Space Research Organisation). Data tohoto satelitu bude možné využít při tvorbě map, sledování a předpovídání počasí, a v neposlední řadě pro vojenské účely.

TIP: Indická sonda Čandraján-2 úspěšně vyrazila k Měsíci

Indický satelit Cartosat-3 během letu do vesmíru doprovodilo 13 cubesatů. Z nich bylo 12 cubesatů Flock-4p americké společnosti Planet Labs, jejichž úkolem je dálkový průzkum Země. Třináctým byl demonstrační cubesat Meshbed společnosti Analytical Space, který bude testovat technologii FUSE (Frequency-scaled Ultra-wide Spectrum Element), což je anténa pro rychlejší přenos dar mezi oběžnou dráhou a zemským povrchem.