Dvojice černých děr vznikají ve vesmíru 10× častěji, než jsme si mysleli

30.06.2017 - Stanislav Mihulka

Výpočty superpočítače Little Green Machine naznačují, že v Mléčné dráze vznikne těsná dvojice černých děr jednou za 100 tisíc let. Je to přibližně 10× častěji, než se čekalo

Masivní dvojice -<p>Velká hvězda v těsné dvojhvězdě s černou dírou</p>
Masivní dvojice -

Velká hvězda v těsné dvojhvězdě s černou dírou

Vědci do dnešního dne detekovali gravitační vlny z celkem tří událostí ve vzdáleném vesmíru. Ve všech třech těchto případech zřejmě šlo o srážku dvojice černých děr. Kde se ale takové dvojice vzaly?

Podle odborníků mohly tyto černé díry vzniknout daleko od sebe a v průběhu času se náhodně setkat, nebo mohly vzniknout z dvojice blízkých masivních hvězd, které měly nepochybně bouřlivý, ale hodně krátký život. Nizozemští astronomové z Amsterdamské a Leidenské univerzity nyní zjistili, že druhá možnost je výrazně pravděpodobnější než bychom asi čekali. Přesněji - zhruba desetkrát častěji než jsme si doposud mysleli.

Jedna dvojice černých děr za 100 tisíc let

Ed van den Heuvel a jeho tým zpracovali sofistikované počítačové simulace na superpočítači Leidenské univerzity kterému se přezdívá Little Green Machine. Vyplynulo z nich, že ve vesmíru vznikají těsné dvojice černých děr u binárních hvězdných systémů s hmotností od 15 do 30 Sluncí.

TIP: Revoluce ve fyzice: Vědci poprvé zachytili neviditelné gravitační vlny

Pokud jsou jejich výpočty správné, tak by v Mléčné dráze měla vzniknout taková dvojice černých děr, které posléze splynou v katastrofální srážce, průměrně jednou za 100 tisíc let. Z lidského pohledu je to stále velmi vzácná událost, v měřítku celého vesmíru ale jde takřka o každodenní všednost.

• Zdroj fotografií: ESA / C. Carreau