Elektrické vnitřnosti: Bakterie v našich střevech dovedou vyrábět elektřinu

16.09.2018 - Stanislav Mihulka

Některé patogenní bakterie i probiotika fungují v našich tělech jako maličké elektrárny

<p>Některé baterie si klidně zajiskří</p>

Některé baterie si klidně zajiskří

Jak se zdá, v našich vnitřnostech to pěkně jiskří. Jako by nestačilo, že uvnitř lidského těla žije ohromné množství bakterií. Vědci teď zjistili, že některé bakterie, které jsou běžně přítomné v potravě nebo přímo žijí v našich střevech, umí vyrábět elektřinu.

Tyto takzvané elektrogenní bakterie obvykle nacházíme v extrémním prostředí, v němž je velice málo kyslíku – například na dně jezera nebo hluboko pod zemí v dolech. Ve skutečnosti jsou leckde, vědce ale překvapilo, že jsou v hojném počtu i v lidské trávicí soustavě.

TIP: Světélkující bakterie mořských hlavonožců by mohly rozsvítit noční ulice

Elektřinu umí vyrobit například listérie, patogenní bakterie zodpovědné za otravy jídlem anebo laktobacily, kterým vděčíme za jogurty. Podle objevitelů jsme zatím nepočítali s tím, že by patogeny nebo užitečné bakterie v lidském těle mohli používat elektřinu. V budoucnu toho můžeme využít, například pro stavbu bioenergetických baterií.

Live Science, Nature