Evropský teleskop Euclid: ESA slaví první snímky nového lovce temné hmoty

Nedávno vypuštěný lovec temné hmoty a temné energie Euclid již dorazil na místo určení a poslal první snímky hlubokého vesmíru

10.08.2023 - Stanislav Mihulka

První červencový den vyrazil do vesmíru pozoruhodný evropský vesmírný dalekohled Euclid. Po startu z komplexu 40 na floridském Mysu Canaveral, se Euclid vydal na místo určení, kterým je takzvaná Lissajousova dráha kolem Lagrangeova bodu L2 soustavy Země - Slunce, kde bude Euclid působit v průměrné vzdálenosti 1,5 milionů kilometrů od oběžné dráhy Země.

Vesmírný dalekohled před pár dny dorazil na pozici, kde by měl příštích minimálně šest let provádět pozorování hlubokého vesmíru. Není tam úplně osamocený. V oblasti bodu L2 se již nachází evropská vesmírná observatoř GAIA a Vesmírný dalekohled Jamese Webba. Odborníci předpokládají, že Euclid během své mise nashromáždí více než 170 petabajtů dat, která odešle na Zemi, kde je bude zpracovávat celkem devět vědeckých výpočetních center.

Zkušební snímky

Na palubě Euclidu pracují dvě hlavní zařízení. Prvním z nich je kamera VIS (Visible-light camera), která snímá vesmír ve viditelné oblasti spektra a má k dispozici 600 milionů pixelů pro velmi kvalitní snímky galaxií. Druhým zařízením je spektrometr a fotometr NIST (Near-infrared spectrometer and photometer) pro pozorování více než miliardy galaxií v oblasti blízce infračerveného záření s celkem 65 miliony pixely.

Hlavním úkolem mise Euclid je přispět k lepšímu pochopení stále velmi nejasné temné hmoty a temné energie. Posloužit má i k velmi přesnému měření zrychlujícího se rozpínání vesmíru. Data z Euclidu budou použita k analýze tvaru galaxií v různých vzdálenostech od Země a ke studiu rudého posuvu těchto galaxií. Kamera VIS i spektrometr NIST dalekohledu Euclid již pořídili první testovací záběry vesmíru a odborníci jsou z nich nadšení.

TIP: Oči upřené do hlubin: Nové kosmické dalekohledy, které se připravují ke startu

Vynikající snímky získané VIS a NIST na palubě Euclidu otevírají novou éru kosmologických pozorování a statistické astronomie,neskrývá nadšení vedoucí skupiny Euclid Consortium Yannick Mellier. „Tyto snímky ohlašují začátek nové vzrušující výpravy za záhadou temné energie, které rozumíme ještě méně než temné hmotě.