Evropská autonomní sonda Hera otestuje ochranu Země před asteroidy

08.04.2019 - Stanislav Mihulka

Agentura ESA vypustí meziplanetární sondu s automatickou navigací. Ta bude pozorovat náraz další sondy do asteroidu a v praxi tak testovat možnosti planetární obrany

Evropská kosmická agentura ESA připravuje další misi k asteroidu. Měla by vyrazit na cestu v roce 2023 a ve své navigaci se bude spoléhat na stejný typ technologie, jakou mají k dispozici dnešní samořiditelné automobily. Jméno sonda dostala podle žárlivé a svárlivé bohyně Hery, manželky nejvyššího boha řeckého panteonu Dia.

Plán je takový, že sonda Hera navštíví asteroid 65803 Didymos. Tento objekt o průměru asi 780 metrů patří do tzv. Amorovy skupiny potenciálně nebezpečných objektů, přibližujících se k dráze Země. Didymos má svůj vlastní menší satelit – „měsíc“ přezdívaný Didymoon o velikosti asi 160 metrů.

Podobné sondy do vzdálenějšího vesmíru se obvykle spoléhají na řízení pozemními operátory. Hera ale bude jako první sonda svého druhu vybavená automatickou navigací a soustavou senzorů, které ji zajistí autonomní řízení. Sonda tak bude reagovat na situaci hned a nebude muset čekat dlouhé minuty, až přiletí povely ze Země.

Srážka s asteroidem Didymos

Mise sondy Hera je součástí projektu Asteroid Impact and Deflection Assessment (AIDA), na němž ESA spolupracuje s americkou agenturou NASA. Americká sonda Double Asteroid Redirection Test (DART) narazí do asteroidu Didymos a Hera bude celou událost sledovat z bezpečné vzdálenosti. Pak prozkoumá kráter, který sonda DART svým dopadem vytvoří.

TIP: NASA bude pokračovat ve vývoji obrany proti asteroidům i bez Evropy

Cílem této napínavé mezinárodní vesmírné mise bude poprvé v praxi vyzkoušet metodu planetární obrany, která spočívá v odklonění nebezpečného asteroidu z jeho kurzu (anglicky asteroid deflection). Sondy DART a Hera se tak pokusí ověřit, zda je možné Zemi ochránit řízeným nárazem sondy do asteroidu a změnit tak jeho kurz.