Evropští vědci poprvé pozorovali centrum Mléčné dráhy zařízením GRAVITY

05.07.2016 - Stanislav Mihulka

Nový přístroj GRAVITY, který má sloužit k průzkumu supermasivních černých děr, předčil veškerá očekávání vědců. První snímky ukazují bezprecedentní detaily Mléčné dráhy

Tým evropských astronomů použil nový přístroj GRAVITY – soustavu teleskopů ESO/VLT (Very Large Telescope) a podařilo se mu získat unikátní záběry centra naší Galaxie. Vědci přitom poprvé zkombinovali světlo zachycené všemi čtyřmi hlavními dalekohledy systému VLT najednou.

První výsledky GRAVITY jsou zatím jen ochutnávkou přelomových vědeckých výsledků, jaké se od GRAVITY očekávají při výzkumu extrémně silných gravitačních polí v blízkosti supermasivní černé díry.

GRAVITY dosáhne rozlišení jako 130 metrový teleskop

Přístroj GRAVITY v současnosti pracuje ve spojení se všemi čtyřmi hlavními dalekohledy systému ESO/VLT, které disponují primárním zrcadlem o průměru 8,2 metru. Zařízení je součástí interferometru VLTI. Díky kombinaci světla získaného všemi čtyřmi teleskopy VLT je GRAVITY schopen dosáhnout prostorového rozlišení a přesnosti pozičních měření jako dalekohled o průměru zrcadla kolem 130 m. Úhlové rozlišení a přesnost měření se tak zvýšila patnáctkrát ve srovnání s jednotlivými dalekohledy VLT a umožní přístroji GRAVITY pořídit mimořádně přesná pozorování různých astronomických objektů.

Jedním z hlavních úkolů přístroje GRAVITY bude detailní pozorování okolí supermasivní černé díry o hmotnosti 4 miliony Sluncí, která sídlí v centru Mléčné dráhy. Její existence je spolehlivě známá již delší dobu, GRAVITY teď ale na základě velmi přesných měření pohybu hvězd v okolí černé díry umožní astronomům zkoumat gravitační pole tohoto objektu v dosud nedosažitelných podrobnostech. Díky těmto měřením pak bude možné provést unikátní testy platnosti Einsteinovy obecné teorie relativity.

TIP: Budoucí průzkumník černých děr odhalil během testu novou dvojhvězdu

Velmi zajímavá jsou již první pozorování provedená pomocí tohoto zařízení. Členové týmu GRAVITY použili přístroj ke sledování hvězdy S2, která obíhá kolem centrální černé díry naší Galaxie s periodou 16 let. GRAVITY prokázal skvělou citlivost – s jeho pomocí se tuto slabou hvězdu podařilo zachytit během pár minut pozorování.

• Zdroj fotografií: ESO/MPE/S. Gillessen et al.