Extrémní experiment: 15 dobrovolníků stráví 40 dnů v odlehlé jeskyni

17.03.2021 - Martin Reichman

Jak se projevuje dlouhodobá izolace a ztráta povědomí o čase na lidský mozek? Odpověď má přinést extrémní experiment z francouzské jeskyně

Celkem osm mužů a sedm žen stráví příštích 40 dnů v izolované jeskyni v jižní Francii. Účastníci experimentu se budou muset obejít nejen bez veškerých vymožeností moderní techniky, nesmějí sebou mít ani hodinky. Cílem experimentu je shromáždit údaje o dopadech dlouhodobé izolace a ztráty povědomí o čase na lidský mozek.

Otcem neobvyklého experimentu je cestovatel a milovník extrémních aktivit ze Švýcarska Christian Clot, který je i jedním z přímých účastníků mise. Patnáctka dobrovolníků se Pyrenejích bude muset po 40 dnů obejít bez přirozeného světla a fungovat v prostředí s 95% vlhkostí a konstantní teplotou 12 °C. Vodu budou účastníci čerpat z 45 metrů hlubokého zdroje a elektřinu ke svícení si vyrobí pomocí generátoru poháněného silou vlastních nohou. Zásoby jídla jim vědci doručili na místo již před začátkem experimentu, ve snaze eliminovat jakoukoli komunikaci s vnějším světem.

TIP: Drsné pokusy na lidech: Psychologické experimenty s šokujícími výsledky

Na celý experiment dohlédne tým odborníků z laboratoří kognitivních a výpočetních neurověd na pařížské Ecole Normale Supérieure. Podle profesora Etienne Koechlina jde o první podobný experiment na světě. „Ztráta pojmu o čase je pro lidský mozek mimořádně dezorientující a cílem projektu Deep Time je lepší porozumění tohoto fenoménu,“ okomentoval cíle unikátního experimentu profesor Koechlin. Experiment Deep Time odstartoval 14. března, a pokud se nestane nic neočekávaného, potrvá až do 22. dubna.

Deep Time