Flotila nanosatelitů BRITE objevila největší „srdce“ ve vesmíru

12.03.2017 - Stanislav Mihulka

Astrofyzikální nanosatelity si připsaly cenný objev v souhvězdí Orionu

„Srdce“ Ioty Orionis -<p>V Iotě Orionis funguje systém srdečního tepu</p>
„Srdce“ Ioty Orionis -

V Iotě Orionis funguje systém srdečního tepu

Vesmír je plný zvláštních objektů. Jsou mezi nimi i takzvané systémy srdečního tepu (anglicky heartbeat systems) proměnných hvězd. Jde o dvojhvězdy uspořádané takovým způsobem, že v nich slapové síly vyvolávají pulzace hvězd. A křivka záření těchto pulzů se podobá křivce tepu srdce na EKG.

Srdce Orionu

Flotila nanosatelitů BRITE (BRIght Target Explorer constellation), jejichž úkolem je pozorovat nejjasnější hvězdy na obloze, nedávno zkoumala hvězdy v souhvězdí Orion. Výsledky měření ukazují, že hvězdný systém čtyř hvězd Iota Orionis, známý též jako Hatysa nebo Hatsya, zahrnuje dvojhvězdu, která představuje systém srdečního tepu.

Astrofyzikální nanosatelity BRITE provozuje konsorcium univerzit z Kanady, Rakouska a Polska. Původně jich bylo šest, ale BRITE-CA 2 (BRITE-Montreal) je zřejmě ztracen, takže flotilu teď tvoří pět funkčních nanosatelitů tvaru krychle o hraně 20 centimetrů.

TIP: Astronomové objevili vzácnou hvězdu, která pulzuje v každém směru jinak

Systém srdečního tepu v Iotě Orionis je masivní. Tvoří ho dvě hvězdy o celkové hmotnosti asi 35 Sluncí, což z něj dělá největší „srdce“ ve vesmíru, jaké jsme zatím objevili.

Université de Montréal, MNRAS