Fosilie v genech: V dnešních medvědech je stále DNA jeskynních medvědů

03.09.2018 - Stanislav Mihulka

Medvědi jeskynní vymřeli na konci doby ledové. Jejich DNA ale žije dál

<p>Medvěd hnědý, blízký příbuzný medvěda jeskynního.</p>

Medvěd hnědý, blízký příbuzný medvěda jeskynního.

Na sklonku nejmladší doby ledové vyhynula celá řada druhů velkých savců. I když tito tvorové zmizeli, tak z nich přece jenom něco mohlo zůstat naživu až do dnešní doby. Pokud stále žijí jejich blízcí příbuzní, tak mohou být nositeli genů těchto vymřelých velikánů.

Odborníci nedávno zjistili, že to platí i pro jeskynní medvědy, až dvoumetrové a tunové obry, kteří se ale živili převážně bylinami, trávou a bobulemi. Jejich pozůstatky jsme našli na mnoha místech Evropy a Asie, která nebyla během doby ledové pokryta mohutným ledovcem.

TIP: Další bublina splaskla: Kosti yettiho jsou podle analýzy DNA medvědí

Výzkum ukázal, že 0,9 až 2,4 procenta DNA dnešních medvědů hnědých pochází od jeskyních medvědů, kteří jim byli blízce příbuzní. Jak se zdá, medvědi hnědí a medvědi jeskynní se spolu občas pářili, a díky tomu se DNA jeskynních medvědů z části uchovala až do dnešních dnů. Ostatně i my sami v sobě neseme geny našich vymřelých příbuzných, neandrtálců. Až 4 procenta DNA lidí neafrického původu představuje původně neandrtálské geny a sekvence.

National Geographic, Nature Ecology & Evolution