Fosilní nález naznačuje, že na jídelníčku dinosaurů se objevovali i savci

Nalezená fosilie druhohorního microraptora z Číny je teprve druhým dokladem, že se na jídelníčku dinosaurů objevovali i savci.

27.12.2022 - Stanislav Mihulka

Období druhohor bylo nejen zlatým věkem dinosaurů, bylo také úsvitem věku savců – v průběhu druhohor se vyvinuli předkové hned tří hlavních současných skupin savců: vejcorodí, vačnatci a placentálové. Savci ale v této době žili spíše skrytě ve stínu dominantních dinosauřích predátorů. Poněkud překvapivě existuje jen minimum dokladů, že by tito první savci sloužili dinosaurům jako kořist.

Nově prostudovaná fosilie malého raptora druhu Microraptor zhaoianus je proto v tomto směru velmi cenná. Představuje totiž teprve druhý přímý doklad konzumace savce dávným dinosaurem. Microraptoři, v jejichž rámci se rozlišují až tři druhy, byli opeření a plachtící dinosauři, kteří žili na počátku období křídy, asi před 125 až 120 miliony let.

Pestrý dinosauří jídelníček

Fosilii vědci objevili ¨v sedimentech dávného jezera v severovýchodní Číně. Při jejím detailním průzkumu si profesor Hans Larsson z kanadské McGillovy univerzity všiml, že uvnitř hrudního koše microraptora se nachází zhruba centimetr velká zkamenilina nohy. Podle odborníků se jako nejrozumnější vysvětlení jeví, že jde o ukousnutou nohu savce velkého zhruba jako myš, kterou microraptor v okamžiku své smrti nestihl strávit. O jaký konkrétní druh savce šlo zatím vědci netuší. Výzkum profesora Larssona a jeho týmu zveřejnil odborný časopis Journal of Vertebrate Paleontology.

Přibližně centimetr velká fosilizovaná noha neznámého savce. (foto: University of Alberta, Alex DececciCC BY-SA 4.0)

Vědci přiznávají, že vlastně není úplně jisté, zda microraptor opravdu ulovil druhohorní „myš“ nebo alespoň její část. Další možností je, že se fosilie promíchaly krátce po smrti jejich původních majitelů. Okolnosti nálezu ale hovoří spíše ve prospěch teorie, že jde o microraptora s jeho kořistí. Prvním a do této doby jediným případem, kdy byl objeven dinosaurus s pozřeným savcem, byl před časem nalezený Sinosauropteryx se zbytkem savce ze skupiny symmetrodontů.

Podle paleontologů je pravděpodobné, že jídelníček microraptorů byl poměrně pestrý. Zřejmě konzumovali zvířata, která byla menší než oni sami (a která byla pod rozlišovací schopností velkých dinosaurů té doby) a takových zvířat bylo v druhohorách dostatek.

TIP: Drama v křídě: Z posledního jídla mikroraptora se vyklubal doposud neznámý druh ještěrky

„Víme o microraptorech, kteří pozřeli ryby, ptáky a ještěrky. Nový nález přidává na jejich jídelníček i malé savce, což naznačuje, že microraptoři byli sice oportunističtí, ale ne vybíraví jedlíci,“ vysvětluje profesor Larsson. „Nález nám také zprostředkovává nový pohled na to, jak mohly fungovat dávné druhohorní ekosystémy.“