Galaxie na úsvitu vesmíru obklopovala oblaka plná vodíku a ultrafialových fotonů

17.01.2017 - Stanislav Mihulka

V dnešním vesmíru jsou galaxie jako nádherné lucerny, které osvětlují hluboký vesmír. Nebývalo to tak ale vždy

Mladá galaxie -<p>Z pradávných galaxií se fotony nedostávaly pryč snadno. Musely se probojovat mračny vodíku</p>
Mladá galaxie -

Nový výzkum badatelů britské Univerzity v Lancasteru a nizozemské Univerzity v Leidenu ukazuje, že ve velmi mladém vesmíru byly galaxie obklopeny ohromnými oblaky zářícího kosmického plynu, z nichž se dostalo ven méně než 10 procent záření galaxie. Vědci jsou přesvědčeni, že před více než 10 miliardami let takhle vypadala i naše Mléčná dráha.

K výzkumu využili pozorování teleskopem Isaac Newton observatoře Roque de los Muchachos, která se nachází na ostrově La Palma, jednom z hlavních Kanárských ostrovů.

Ultrafialové fotony pradávných galaxií

Badatelé se soustředili na takzvané Lyman-alfa fotony z ultrafialové oblasti spektra, které původně pocházely z mladých oslnivě žhnoucích hvězd dávných galaxií.

TIP: Galaktický otesánek: Galaxie z raného vesmíru byla přistižena, jak se krmí plynem

Tyto fotony cestovaly napříč ohromnými vzdálenostmi v oblacích plynu kolem pradávných galaxií, tvořených především vodíkem. Pohybovaly se v nekonečné řadě vyzáření atomem vodíku a téměř okamžitých pohlcení dalším atomem vodíku. Jen malé části fotonů se nakonec podařilo dostat do volného vesmíru.

IFL Science, RAS