Galaxie s překvapením: Obklopuje ji záhadný obrovský prstenec vodíku

03.01.2020 - Stanislav Mihulka

Galaxie AGC 203001 se pyšní prstencem molekulárního vodíku. Jeho vznik je ale pro vědce záhadou...

<p>Oblaka neutrálního vodíku u galaxie AGC 203001 jsou vyznačené červenou barvou.</p>

Oblaka neutrálního vodíku u galaxie AGC 203001 jsou vyznačené červenou barvou.

Indičtí astronomové si připsali významný úspěch, když objevili nesmírně vzácnou galaxii. Omkar Bait a jeho kolegové díky pozorování se soustavou radioteleskopů GMRT (Giant Metrewave Radio Telescope), poblíž indického města Puné, vystopovali vzdálenou galaxii, kterou obklopuje gigantický prstenec neutrálního vodíku.

Tento megaprstenec je opravdu úctyhodný. S průměrem kolem 380 tisíc světelných let odpovídá asi čtyřnásobku velikosti celé Mléčné dráhy. Obklopuje galaxii AGC 203001, která je od nás vzdálená asi 260 milionů světelných let. Známe už jen jedinou další galaxii, kterou obklopuje podobný prstenec, takže takové jevy jsou ve vesmíru nejspíš opravdu výjimečné.

Vodíková záhada

Neutrální molekulární vodík září na vlnové délce 21 centimetrů. Díky tomu můžeme s pomocí radioteleskopů mapovat rozložení neutrálního vodíku v Mléčná dráze i ve vzdálenějším vesmíru. Oblaka vodíku jsou typická pro galaxie s bouřlivou tvorbou nových hvězd. Ale galaxie AGC 203001 rozhodně není tento případ.

TIP: Hoagův objekt: Perfektní prstenec je jednou z nejhezčích záhad vesmíru

Vznik takových galaktických prstenců vodíku je pro vědce zatím záhadou a k jejím rozřešení rozhodně nepřispělo ani to, že podle všech dosavadních pozorování nejsou v prstenci kolem galaxie AGC 203001 patrné žádné hvězdy. Tradičním vysvětlením podobných objektů totiž bývají dávné srážky galaxií. Pokud ale v prstenci nejsou žádné hvězdy, je toto vysvětlení bezpředmětné.