Galaxie „stíhačka TIE“ nedávno zapnula aktivitu supermasivní černé díry

04.09.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Astronomové pozorovali galaxii velmi unikátního tvaru, důvěrně známého fanouškům Hvězdných válek.</p>

Astronomové nedávno pozorovali jednu velmi zajímavou aktivní galaxii, která má v oblasti rádiového záření velmi povědomý tvar. Až neskutečně připomíná ikonickou stíhačku TIE (anglicky „TIE Fighter“), která je asi nejznámější kosmickou lodí Imperiální flotily ze světa Hvězdných válek.

Galaxie, o které je řeč, se jmenuje TXS 0128+554 (zkráceně TXS 0128). Nachází se ve vzdálenosti zhruba 500 milionů světelných let v souhvězdí Kasiopeji na severní obloze. V jejím galaktickém jádru se nachází supermasivní černá díra, která je mnohem více „super“, než ta, kterou známe v centru Mléčné dráhy. Její hmotnost totiž odpovídá asi miliardě Sluncí.

Výtrysky hmoty v galaxii TXS 0128

Za tvar stíhačky TIE z Hvězdných válek jsou v tomto případě zodpovědné dva polární výtrysky hmoty, která se řítí vysokou rychlostí z protilehlých „pólů“ supermasivní černé díry. Tyto výtrysky jsou ale oproti jiným podobným galaxiím velmi slabé. A jak se zdá, přinejmenším, v posledních desetiletích se jejich aktivita neustále mění.

TIP: Vichry černých děr a hvězd vytvarovaly unikátního galaktického motýla

Ve své současné podobě se polární výtrysky supermasivní černé díry v jádru galaxie TXS 0128 spustily přibližně před 90 lety. O 50 let později, tedy zhruba kolem pozemského roku 1980 jejich aktivita ustala. Před asi 10 lety se ale aktivita supermasivní černé díry opět spustila. Co mohlo způsobit takovéto přerušení výtrysků v galaxii TXS 0128 je doposud zahaleno tajemstvím.