Geny vymřelých Taínů stále přežívají v dnešních obyvatelích Karibiku

21.02.2018 - Stanislav Mihulka

DNA dávných obyvatel Karibiku prozradila, že jejich geny vlastně nevymřely

<p>Taínové odnesli příchod Evropanů mezi prvními.</p>

Taínové odnesli příchod Evropanů mezi prvními.

Taínové byli indiáni, kteří obývali oblast Velkých a Malých Antil v Karibiku, v době příchodu prvních Evropanů. Právě oni se setkali s Kryštofem Kolumbem a pak jako první naplno pocítili nápor krutých dobyvatelů. Během pár desetiletí prakticky vymřeli. Z části byli vyvražděni, utýráni otrockou prací a zbytek zahubily zavlečené choroby.

Genetici ale nedávno zjistili, že Taínové vlastně tak úplně nevymřeli. Podstatná část jejich DNA stále přežívá v tělech dnešních obyvatel karibských ostrovů. Vědcům to prozradil první kompletní genom obyvatele Karibiku, který zde žil před příchodem Evropanů.

TIP: Staletí stará DNA prozradila původ koster otroků v Karibiku

Tyto genetické analýzy byly možné jen díky objevu kosterních pozůstatků dávných obyvatel Karibiku, k němuž došlo v jeskyni na ostrovech Eleuthera v Bahamském souostroví. I když to vědci původně nečekali, díky příhodným podmínkám v jeskyni se jim podařilo z kostí ženy, která žila asi před tisícem let, získat kompletní DNA.

University of Cambridge, PNAS